Hogyan nézz szembe a koronavírus-válsággal?

Hogyan nézz szembe a koronavírus-válsággal?

– avagy hogyan próbálj üzleti előnyöket építeni koronavírus-járvány után?

 

Most sokan zuhanunk, és csak kevesek fognak újra magasra emelkedni. Hogy közéjük tartozhass, azt összegzem, hogyan érdemes gondolkodnod a koronavírus-járvány hatásairól és a céged hogyan nézhet szembe a változásokkal mindabban, amit mi, vásárlók érzékelünk. Ne feledd: minden üzleti sikered alapja és feltétele, hogy Te miben hiszel, Te hogyan gondolkodsz. Ha Te tisztábban látsz és kitartasz, a céged jövőt nyer vele!

Ha ezt az időszakot pénzügyileg túléled, már nyertél. Most ez az elsődleges. És ebben jóval nagyobb szerepe lesz most annak, hogyan építesz versenyelőnyt a piacodon a megváltozott körülmények között. Annak, hogyan néznek rád, a cégedre. Ezért fogalmazok meg gondolkodnivalót arról, hogyan bánj a számodra legfontosabbakkal: a vásárlóiddal! Mert ők befolyásolják a legjobban a céged jövőjét. Az érzelmeik, a félelmeik, a tapasztalataik, a hülyeségük és bölcsességük. Ha van valami a koronavírus okozta változások közül, ami a legfontosabb, akkor az ez:

 

Ha ezt nem veszed eléggé figyelembe, lemaradsz! Lehet a piacodon ilyen szempontból gyökeres a változás, de az is lehet, hogy csak finomhangolódás megy végbe. Ha újra akarod indítani az üzleted a koronavírus-járvány lecsengésével, erre a kérdésre kell jó választ adnod kutatással, megértéssel és megérzéssel:

 

 

Nézzük, mi VÁLTOZIK?

Ha FIZIKAI aspektusból nézzük a vásárlókat, vagyis minket, lehet, hogy most kevesebb a pénzünk, vagy óvatosabban bánunk vele, vásárlásokat, befektetéseket halasztunk. Vagy egyszerűen mást, vagy nem úgy vásárolunk. Gondolj csak arra, mennyivel nőttek a házhozszállítások a kijárási korlátozások idején. Nagyobb lett a távolság, a digitalizáció felértékelődött, és a vásárlók ideje is gyakran átstrukturálódott. Mindez többnyire könnyen látható és végiggondolható.

Ha GONDOLATI aspektusból nézzük a vásárlói változásokat, egy dolog biztos: a koronavírus hatására a legtöbben bizonytalanabbnak, fenyegetőbbnek látjuk a világunkat, és akaratlanul is felértékelődött a vágy a biztonságra, a biztonságosságra, a kiszámíthatóságra vagy éppen a folyamatosságra. Változhatott sokunkban az is, hogy milyennek látjuk önmagunkat: bizonytalanabbnak vagy éppen magabiztosabbnak, felelősségteljesnek vagy szabadabbnak, önállóbbnak vagy kiszolgáltatottabbnak. Változhatott a gondolkodásmódunk a vásárlásokról is: nem csak spórolósak lehetünk, hanem a karantén-időszak után éppen, hogy költekezők, hiszen jobban járhatunk-kelhetünk. Amit Te is könnyen tetten érhetsz: még kényelmesebbek lettünk, többet rendelünk online, és bizony továbbra is szeretjük, ha élmény a vásárlás!

Ha ÉRZELMI aspektusból nézzük… Hát igen, erre figyelünk a legkevésbé, vagy csak felszínesen: hogyan is változnak, hullámoznak a vásárlóink érzelmei, hogyan befolyásolhatjuk ezeket, és ez mit követelhet meg tőlünk a jobb kiszolgálásuk érdekében nem pusztán a marketingben, hanem a velük való bánásmódban! Hogy sokan félhetünk és óvatosak lehetünk tetten érhető, főleg a biztonság-igényben, az egészségtudatosságban vagy a pénzügyekben. A félelmekkel együtt jár a remény is és a bizalom iránti vágy, a megnyugvás akarása. A pesszimizmust válthatja az optimizmus, vagy a bezártságot a szabadabb szórakozás és a felszabadult életöröm iránti vágy.

 

 

Mert ilyen érzelmekbe csomagolva fogalmazhatod újra üzleti ajánlatodat a márkád építve és érzelmi kapcsolódásokat kínálva a vevőidnek!

 

Nézzük, mi NEM VÁLTOZIK?

  • Hogy mi, vásárlók hinni akarunk! Hinni abban, hogy jó döntéseket hozunk!
  • Hogy az üzleti tervezésben a bennfentes tudás számít: az, hogy mit tudsz a piacodról, a vásárlóidról, amit más nem!
  • Hogy a vásárló szívéhez közelebb kerülve kerülhetsz közelebb a pénztárcájához!

 

Vagyis: az ember pszichológiai működésén alapuló üzleti és marketingkommunikációs stratégiai alapszabályok

NEM VÁLTOZNAK!

 

Hogyan alkalmazkodj?

Építs előnyt! Mert a Te piacodon is változott, változhatott vagy változni fog, hogy az ügyfelek, vásárlók MIT tartanak előnyösnek a maguk számára. Ha az üzleti újratervezésben ezt jól érzékeled, kutatod le, akkor ilyen lehetőségek irányába építheted tovább márkádat, teheted céged vagy ajánlatod értékesebbé a vevők szemében! És azt sem szabad elfelejtened, minden krízis lehetőség arra, hogy megmutasd: Te hogyan nézel szembe a krízissel! Te milyen megoldást kínálsz! Te hogyan hiteted el, hogy MOST Te vagy a legjobb választás! A legjobb, ha a piaci valós térben tudsz előnyöket építeni – felvásárlással, tönkremenő konkurenciád ügyfeleinek átvételével, jobb munkaerő magadhoz csábításával –, de legtöbbünk előnyöket a kommunikációs tér sokszor igazságtalan világában érhet el!

 

3X3 FONTOS ASPEKTUS, HA MARKETINGKAMPÁNYOKAT TERVEZEL!

 

Tudd, az érzelmek mindent visznek!

1. Nem változik az a marketing és márkaépítő alapelv, hogy mesélj el egy érzelmes történetet az ajánlatodhoz kapcsolva a közönségednek, akikből a vásárlóid lesznek. Ez a történet MOST arról (is) szólhat, hogyan nézel szembe Te a válsággal, de különösen arról, HOGYAN NÉZNEK SZEMBE VEVŐID A SAJÁT KRÍZISEIKKEL! Mert az ilyen történetmeséléssel – a márkaértékeid mentén – teremtesz közös ügyet azokkal, akik számodra a legfontosabbak: a vevőiddel! Jutalmazd őket, és mondd el, miért teszed! Építs eköré hírértéket, és beszélj kampánycselekvéseidről ne csak a közösségi médiában, hanem a sajtónak is.

2. Légy most emlékezetes! Valameddig elhúzódik a válság és érzékenyebbek vagyunk. A találó tálalásban megfogalmazott emóciókra nyitottabbak. Használd ki: légy megragadó, együttérző, bájos, jófej, segítőkész, vidám, szórakoztató, motiváló, bátorító, reményt adó. És TÖRŐDŐ! Mert most legjobban azt jegyezhetjük meg, annak a képét vihetjük magunkkal, aki törődik velünk! Hiszen bizonytalanságot és kiszolgáltatottságot élünk meg, és hálásak vagyunk annak, aki úgy ad biztonságot nekünk, hogy magával ragad! A képlet – látszólag – egyszerű: információ + emóció + helyes helyzetfelismerés = pozitív emlékezetesség!

3. Egy vásárló nem csak hinni, BÍZNI is akar! Építsd a bizalmat minden találkozási ponton az online és az offline térben egyaránt! Mutasd meg! Avasd be! És a legfontosabb: KÉRDEZD és HALLGASD MEG! Ez rengeteg idő és energia, és a különböző piacokon más és más formája lehet az élményt adó törődésnek, de most tedd meg! Törődj jobban a vásárlóddal! Tedd zavarmentessé a vásárlását, a kiszolgálását, a kommunikációt! Add megfelelő adagokban mindazt, amire szüksége van akkor, amikor azt igényli! És LEPD MEG, okozz váratlan örömet!

 

Vidd közelebb az ajánlatod is a vásárlódhoz!

1. Rendezd újra ajánlatod, ajánlati csomagod! Legyenek a termékeidnek, szolgáltatásaidnak újraértelmezhető előnyei a piacod szemében! Biztosabb? Jobb? Gyorsabb? Előnyösebb? Biztonságosabb? Rugalmasabb? Láttasd az előnyöd még jobban! Kapcsold össze az ajánlatod érzelmekkel, érzelmi jutalmazással, próbálj ki, tesztelj új csomagajánlatokat. Légy kreatív: címkézd az ajánlatokat! Nevezd meg, kiknek szól, és legyen szívhez szóló a címkéd: kínálj ne mindenkinek, hanem szuperhősöknek, karantén-huszároknak, tehercipelő édesanyáknak! Hiszen minden címke, megszólítás egy vágyott énképet kínál, amivel mi, vásárlók szívesen azonosulhatunk!

2. Ha van újdonságod, MOST rukkolj elő vele! Ez az újdonságok ideje! Tesztelj ésszel, lépj bátorsággal! Mert az újdonság beszédtéma lehet, ahogy érzelmi kapcsolódást is kínál! Ne felejts el történetet mesélni újdonságaidról! Hogyan született? Miért adod? Miért beszéljenek róla? Az újdonságok köré rengeteg pozitív érzelmet építhetsz és mozgathatsz érzelmeket! A figyelmet vezetheted a tálalásodban megnyilvánuló érzelmek mentén egészen a kasszádig…

3. Ne légy olcsó, avagy ne csak olcsó légy! Válságban mindenki fél és előremenekül. Mert a jövő bizonytalan, és mindent MOST akarunk megszerezni. Légy okosan türelmes! Ha akciózni kényszerülsz és olcsóbbá kell válnod, hogy túlélj, tedd okosan, márkát építve! Tálald érzelmekbe ágyazva az olcsóságot! Mondd el, MIÉRT adsz kedvezményt, kiknek és ők milyen tulajdonságaik miatt fontosak neked! Akcióid segítsenek vásárlói identitást erősíteni közted és az ügyfeleid közt! Így kerülheted el, hogy értéktelenebbé válj! Mert ha így jársz el, az ajánlatod értéke fizikailag ugyan csökken, de érzelmi értékben a kedvezményt jól tudod ellensúlyozni a vásárlói szívekben is fejekben!

 

Legnagyobbat azzal nyersz, ha még jobban törődsz a vásárlókkal!

1. Ügyfél-kommunikációdban, ügyfélkiszolgálásodban, ügyfélszolgálatodban légy MINDIG a vásárlóid mellett és segíts jobban nekik! Szentelj nagyobb figyelmet a problémáiknak, és beszéltesd is ezekről őket. Ha olyan piacon mozogsz, ne csak a Te piacoddal összefüggő problémáikról tudj meg tőlük többet, adj segítséget, tippet számukra fontos, más ügyekben is!

2. Gyűjts még jobban vásárlói visszajelzéseket! Készítsd fel erre a közvetlenebb személyes kommunikációra eladóid, értékesítőid, készíts felmérést, játékos közvélemény-kutatást, és meséltess! Adj helyet kérdőívekben, kommunikációs fórumaidon pozitív érzelmeknek és/vagy a panaszkodásoknak. Kommunikálj úgy, hogy azonosulást teremts, hozd közös nevezőre magad a vásárlóiddal! Igyekezz ne csak adatokat gyűjteni, hanem elemezni is, és reagálj a változásokra!

3. Tudatosan tartsd számon azokat a vevőidet is, akik most nem vásárolnak tőled! Kérdezz tőlük is, meséltesd őket is! Ha van információd róluk, könnyebben visszacsábíthatod őket, amikor elmúlnak a számukra is nehéz idők. Nekik se eladni akarj, hanem együttérezni velük! Ez az érzelmi tálalás lesz az, ami információt segít szerezni arról, mikor érdemes majd őket újból ajánlattal megkeresned. Jutalmazd őket is előre a visszatérés esetére, és biztosítsd őket arról, hiszel bennük!

 

Mi nehéz most?

  • Hogy nincs elég idő, figyelem, vagy ember stratégia-újraalkotásra és végrehajtásra.
  • Hogy azelőtt fogy el a pénz, mielőtt lenne új stratégiád és lenne, aki végrehajtsa.
  • A változás maga mindig nehéz...

Mi a lehetőség most?

  • Hogy a piacokon újrarendeződhetnek a vásárlók fejében érzékelt versenyelőnyök.
  • Hogy felszabadulhatnak fontos húzóemberek a munkaerőpiacon.
  • A változás maga mindig lehetőség...

 

HASZNÁLJ KI MINDEN LEHETŐSÉGET! KÉRJ SEGÍTSÉGET!

 

Hogy miben hiszünk, változhat. Hogy hinni akarunk, az nem.

 

2020.05.10.

Más is érdekel? Nézz szét!

Megismernél? Küldj üzenetet!

Ha ingyenes tanácsadást kérsz, kattints, és töltsd ki az előzetes kérdőívet!

Ingyenes tanácsadást kérek!

„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”

Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban