Miért nehéz megbízni egy marketingesben?
Ha felfogadsz egy marketingest, céljaid vannak, és azért akarod fizetni, hogy azt ő elérje. A matek látszólag ilyen egyszerű. De mi múlik valójában a marketingesen? Mikor múlik rajta, és egyáltalán ki az, akiben megbízol? Mielőtt átvágva éreznéd magad, értsd meg, mit várj egy marketingestől és mikor!
Ha elindítasz, mondjuk egy hirdetési kampányt, eredményeket akarsz és lehetőleg azonnal. És nem is lesz baj, ha azok megjönnek (ritkább eset), sokkal inkább akkor, ha nem a várt számokkal találkozol. És akkor a marketinges elkezd „összevissza” beszélni, hogy ezért nem megy, vagy azért nem megy. (Tekintsünk most el attól az eshetőségtől, hogy olyat bíztál meg a munkával, aki tényleg nem ért hozzá. Az ilyen „marketingesben” olyan tekintetben feltétlenül bízhatsz, hogy neki is lesznek kifogásai.) Ám ez az összevissza beszéd, sok-sok tanulsággal szolgál, és érdemes néhány dologról tudnod, MIELŐTT egy marketingest megbízol egy kampányod levezénylésével.
1. Kit is tartasz marketingesnek?
Én ügyfélként kezdtem a vállalkozói pályám, és nem marketingesként, így mindenkit marketingesnek láttam. Az ügynökségen a főnököt, a számítógépeknél gubbasztó kollégákat, de még a kislányt is, aki a kávét hozta. Fogalmam sem volt arról, hogy mennyire specializált területekből áll össze a marketingtudás, és hogy minden specialistának bizony más-más funkciója van. Marketingesnek a szakma leginkább olyasvalakit gondol, aki képes stratégiákban gondolkodni, képes a nagy egészet átlátni, elemezni és vezetni a marketingfolyamatokat. És nem biztos, hogy ő fog például a legjobban érteni az online hirdetésmenedzsmenthez, ami inkább szakmunkának tekinthető. Olyan ez, mint az újságoknál a szerkesztő és a riporter kapcsolata: egyik nélkül nincs meg a másik, mégis mást várhatsz mindkettőtől.
2. Mit is csinál a marketingesed?
Maradjunk annál, hogy egy online hirdetési kampányt akarsz elindítani. A marketinges lehet az, aki előzetes (piac, termék/szolgáltatás/vásárlói) elemzést végezve tervezi meg a kampányod, az üzeneteket, az ajánlatokat, a csatornát, a költségvetést. Ilyen leosztásban a hirdetéseid menedzselő szakember már egy kész tervet kap, és viszonylag kevés kreativitással teszi hozzá a magáét: beállít, paraméterez, ellenőriz és adatelemzést végez. Ebből is láthatod, hogy a két szakembertípusnak totálisan más válaszai lehetnek arra, ha valami nem úgy megy, ahogyan szeretnéd.
3. Miért nem hozza a hirdetésed a várt eredményeket?
Először is tudnod, kell, hogy a legtöbbször NINCS azonnali siker (ha van, akkor egyébként az ritkán a marketingesed kizárólagos sikere, a profitot sokkal inkább egy kedvező piaci együttállásnak köszönheted). Ugyanis egy hirdetési kampány elején, még az előzetes elemzések ellenére is nagyon kevés információ van a vásárlókról, a piacról. Ezért szokás tesztelési időszakként kezelni, marketingtesztnek hívni a hirdetési kampányok első szakaszát, mert majd a TAPASZTALAT és az első számok adatelemzése mutathatja meg, hogy ha nagyjából X forintot beleteszel a hirdetésekbe, akkor mennyi idő múlva lehet Y forintod.
Másik oldalról egy hirdetési kampány eredménytelensége sajnos valóban nagyon sok okra vezethető vissza, sőt, nagyon sok olyanra, amire se neked, mint megrendelőnek, se a marketingesednek nincs igazán ráhatása. Lehet baj a vásárlóerővel, a piaci környezettel, de még a termékeiddel és szolgáltatásaiddal is, vagy akár azzal, hogy túl óvatos akarsz lenni, és nem teszel bele annyit a hirdetésekbe, hogy azok hozzák az eredményt. Az, hogy marha gyengék a hirdetéseid, az üzenet, a tálalás, valójában nem akkora súllyal esik latba, mint sem szeretnénk, de általában itt a legkönnyebb változtatni és okolni is persze a marketingest a sikertelenségért.
4. Mikor bízz a marketingesedben?
Ha már tudod, hogy KI AZ a marketinges, akit választanál, MIT TUD és MIÉRT VÁLLAL FELELŐSSÉGET. Bármilyen furcsa, a legtöbb jó marketinges mindenről előzetesen felvilágosít, és örömmel veszi, ha kérdezel. Ugyanis a jó marketinges szereti, ha partnernek nézed, és ha jó veled együttműködni, akkor hosszú távon akar neked dolgozni. Ehhez az kell, hogy ő keresse meg azt a pénzt, amiből őt fizeted. És ha irreális elvárások erőltetése helyett előzetesen tudatosítod a marketingesed segítségével az előzetes kockázatokat, Te is türelmesebb leszel, és jobban átlátod majd, mi számít eredménynek, mikorra várhatod, és azt hogyan használhatod fel további fejlődésre.
Vagyis, ha találtál egy jó marketingest, bízz meg benne! Hagyd, hogy ne neked feleljen meg, hanem a vásárlóidnak! Kutassa a kegyeiket, építse azok bizalmát feléd, és a piaci körülményekhez igazodva a legjobb marketingmegoldásokat tesztelje az elején a te kontódra. Úgy is mondhatnám, a jó szakemberrel mindig egyeztess, mindig kérd, hogy értesse meg veled, mit, miért csinál, de hagyd szabadon dolgozni.
2022.07.10.
Megismernél? Küldj üzenetet!
„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”
Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban