Mire való a közösségi média?

Hogy mire szeretnénk mi használni, az sokkal világosabb: pénzt akarunk azzal keresni, hogy jelen vagyunk, posztolunk és hirdetünk a közösségi médiában. Sokszor minimum vegyes az eredmény, mert bármilyen furcsa, a közösségi médiát fogyasztók pont nem azt akarják (és nem úgy), ahogyan azt mi szeretnénk. Vannak a két vágyban keresztmetszetek, és ezeket igyekezhetünk kihasználni és megérteni.

 

Ha a lehető legegyszerűbben meg kellene fogalmazni – ami sosem szerencsés –, hogy mire való a közösségi média, akkor azt lehet mondani: élményfogyasztásra és kapcsolattartásra. Élmény a cicás kisvideó, a magvas(nak) szánt okos tartalom, a politikai üzenet. Élményeket igyekszünk fogyasztani, szórakozni, megerősítésekre lelni, barátaink, ismerőseink életét követni. Vagyis ha üzletileg jobban akarunk profitálni,

 

élményt kell közvetítenünk a közösségi médiában!

 

Ez a legfontosabb alapszabály! Vállalkozói szempontból pont ez a baj forrása, hiszen számos vállalkozás nem tud élményt közvetíteni, vagy nem találta még meg, hogyan kell. (És persze úgy lenne fontos az élményadás, ha közben márkánk hitelessége sem sérül. Például ha komoly, megbízható márkát építesz, akkor a Facebook-on se tanácsos, ha vicceskedsz.) Hiába igyekszünk, a remélt vagy meglévő közönségünk nem rezonál igazán a mondandónkra, sokkal kevésbé tartja fontosnak, hasznosnak, érdekesnek, vagyis valamilyen szempontból élményt adónak, amit a közösségi médiában közvetítünk. Tegyük azt is gyorsan hozzá, nem minden vállalkozásnak van dolga a közösségi médiával, egyáltalán nem muszáj jelen lenni. Ezt az üzleti és marketingstratégia mondhatja meg.

 

Vannak olyan esetek is szép számmal, amikor azért kell/érdemes működtetni közösségi oldalainkat, mert az adott piacon illik, nem a közönség toborzása és élményszerű kiszolgálása kell, hogy a fókuszban álljon, hanem a hitelesítés, ugyanúgy, mint a céges honlapoknál. Vagyis ekkor a közösségi oldalak arra valók, hogy aki rátalál és belepörget a hírfolyamunkba, egy felelős, gondos, törődő, jól kommunikáló vállalkozás képével szembesüljön, és ez adjon megerősítést számára, hogy jól dönt, ha velünk dolgozik. Ha ez lényeges a te piacodon is, akkor fektess időt és pénzt a közösségi médiádba, de tudd, nem ettől és nem direkt módon növekedhetnek az eladásaid.

 

A 3 tipp!

 

Ha nem vagy elégedett azzal, hogy mondjuk céges Facebook oldalad csak a rokonok, barátok, kollégák követik, és a Facebook-on akarsz ismertséget és elismertséget szerezni, mert ennek áttételesen hatása lehet az eladásaidra, akkor van 3 tippem, hogyan próbálkozz!

 

1. Hozz létre szakmai-támogató Facebook csoportot kifejezetten ügyfeleidnek és leendő ügyfeleidnek.

Ez elsősorban a B2B piacokon működhet, olyan iparágakban, ahol a tapasztalat megosztás, a vásárlók segítése azonosítható igény. És ebből az igényen van a hangsúly! Ha alaposan képes vagy megismerni a piaci szereplőid igényeid, és arra rezonálva tudsz értékes tartalmakat közreadni, rendszeres, interaktív, bevonó, motiváló, közösségépítő, netán identitásképző kommunikációt folytatni, akkor ez lehet az egyik utad, hogy többet hozz ki a közösségi médiából.

 

2. Álljatok össze, mint sok kicsi lego, és hozzatok létre közös tematikus Facebook oldalt.

Hogy kikkel? Olyan cégekkel, akikkel stratégiai kört alkothatsz. Vegyünk egy példát. Lámpatesteket árulsz. Keresd meg a környék otthonteremtésben, lakberendezésben, építőiparban és kivitelezésben foglalkozó cégeit. Hogy milyen oldalt? Ami a témátokkal, és nem a cégetekkel foglalkozik, ami jelen esetben az otthonteremtés. Külön-külön ugyanis megfeszülhettek, akkor sem terjednek hatékonyan a céges oldalaitok okosságai, de ha összeálltok, és nem a cégetek kínálatát, hanem ugyanazon ügyfélkörötök igényeit járjátok körbe a közösségi médiában egy szakmai, tanácsadó, közvetlen és laza közösségi márka égisze alatt, akkor mindannyian profitálhattok.

 

3. Jótékonykodj és szervezz jótékonysági akciókat!

Piaca válogathatja, hogy ez mennyire releváns irány, elsősorban olyan cégnek érdemes ezt választani, ahol nagyon sokat számít a kapcsolatépítés más cégvezetőkhöz. Gondolj bele, bármilyen komoly és értékes is a terméked, a szolgáltatásod, a Facebook-on nem leszel menő, és a célpiacod sem kapja fel a fejét, ám ha rendszeresen a céged civil márkájaként építesz ki egy oldalt rendszeres, ötletes, újszerű jótékonysági kampányokkal, akkor lesz egy ügyed, amire a média, a célpiacod felfigyelhet, és amelynek égisze alatt sokkal egyszerűbb lesz üzleti kapcsolatokat építened a közösségi média segítségével.

 

Bárhogy is gondolkodj, két kérdésre mindenképp választ kell találnod: mi az az egyedi megoldás, ami céljaidnak és célközönségednek is megfelel, és hogy ebbe fektetni tényleg megéri-e.

 

2022.09.18.

Más is érdekel? Nézz szét!

Megismernél? Küldj üzenetet!

„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”

Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban