Sikerinterjú Kovács Péterrel
Kovács Péter online marketinges. De ez a kifejezés nagyon nem fedi le mindazt, ami ő valójában: projekteket koordinál, startupper, cégvezető, társasjátékos, és kreatív elme. Amikor ötletrohamai vannak, sosem érdemes közbevágni – nem is lehet –, inkább csak tanulni tőle online marketinget, fogásokat, új gondolkodási irányokat. Péterrel és csapatával, a Nethonnal már voltak közös projektjeink, amikből én is sokat tanulhattam.
Amikor először beszélgettünk a Sikerinterjúdról, azt mondtad, szíved szerint csak olyan kérdésekre válaszolnál, amikre igent vagy nemet lehet mondani. Miért?
Lehet, hogy köze van ahhoz, hogy programtervező matematikusként végeztem eredetileg és kicsit bináris a gondolkodásom informatikusként, viszont nem fedné le ez a tény a teljes igazságot. Közrejátszott, meg, hogy inkább csinálom a szakmám, mint sem beszélek róla, és persze a megnövekedett munka sem segíti az olyan interjúk elkészülését, mint ez…
Ennyire elfoglalttá, leterheltté vált egy online marketinges a koronavírus-járványban?
Azt gondolom, hogy nem csak az online marketingesekre igaz ez, hanem a legtöbb olyan munkahelyre, amit közvetlenül vagy közvetetten érintett a járvány. Az a tapasztalatunk, hogy a környezeti tényezők miatt, minimum 30-40%-kal többet kell dolgozni ugyanannyi munkán, mint korábban.
Mit hozott a járvány az online marketingbe? Mi más most, mint a járvány előtt?
Bizonyos szegmensekben óriási visszaesést hozott, máshol meg óriási kilövést, azaz elég hektikus lett a helyzet, viszont kellő agilitással ez áthidalható volt. Továbbá tisztított és szűrt ez a helyzet, hogy milyen területeken kell erősítenünk vagy éppen elengednünk dolgokat. Az biztos, hogy több területen megnőtt a vállalkozások igénye a profi online marketingre.
És hogyan viselkedünk mi, vásárlók, felhasználók másképp, mint a járványt megelőzően?
A viselkedés lényegében szerintem nem változott, a kereslet-kínálati mechanizmus most is ugyanolyan volt, csak maximum az változott, hogy az emberek mit kerestek és ehhez igyekezett igazodni a kínálat is. Talán picit rövidebb iterációkban*, gyorsabbak voltak a változások.
Az biztosan nem változott a járvánnyal sem, hogy aki vállalkozik, el akar adni. Jó terep erre még mindig a közösségi média?
Természetesen igen, viszont éppen a fent említett felgyorsult változások miatt legalább ekkora hangsúlyt volt érdemes fektetni a keresés alapú hirdetésekre is. Másképpen mondva, egyre többen költenek egyre többet Google-hirdetésekre.
Milyen egy sikeres hirdetési kampány a közösségi médiában? Vagy kezdjük ott, mire való a közösségi média?
Ez egy nehéz kérdés. Attól függ kinek mi a célja éppen a termékével vagy a brandjével. A céloktól és a célközönségektől függ, hogy terméket érdemes hirdetni vagy éppen a brand elfogadottságát növelni. Szóval erre így nem tudok egzakt választ adni. Annyit mondanék csak, a közösségi média nem az észről, hanem az érzelmekről szól, így ha valami ilyen csatornákon akar építkezni, ezt mindig szem előtt kell tartania. És persze bármit akarunk, érdemes tesztelni, adatokat, visszajelzéseket nyerni. Erre a közösségi média jó terep, könnyen megmutatja, hogy amit akarunk, annak a közösségi médiában van-e értelme.
Fotó: Kelemen József; www.kelemenphoto.com
Említetted a tesztelés fontosságát. Egy hirdetési teszt mire való?
Itt is több stratégia létezik, attól függ, hogy az ügyfél mit szeretne, több felhasználót gyűjteni, többet eladni vagy éppen brandjét magasabb szintre pozícionálni. Bármelyiket is szeretnék, a hirdetésvariáns tesztelés és az az alapján mutálódó hirdetések nagyon fontos elemei annak, hogy idővel az ügyfél megtalálja a saját medrét, ami a legjobban a céljaihoz illeszkedik.
Mit tapasztalsz, mik mennek nagyot most a közösségi médiában?
Egyértelműen az influenszer marketing megy nagyon nagyot, ahol gyakorlatilag az emberek magukat is „termékesítve”, más termékeit értékesítik, boostolják. Ez önmagában egy természetes folyamat, ameddig egészséges keretek között van tartva. Emellett bármi lehet jó tartalom, ha az az adott közönséget megmozgatja, vagyis több a lájk, a megosztás, az interakció. Bár ezek ugye nem válthatók automatikusan bevételekre. Mert a népszerűség csak egy dolog.
Egy-egy érdekes bejegyzés csak a jéghegy csúcsa, de ideális esetben egy jól felépített online marketingrendszer van mögötte. Miből kéne álljon egy ilyen marketingrendszer?
Bármilyen rendszert építsünk, folyamatosságot kell tükröznie, ezáltal biztonságot. A legtöbb vásárló nem szeret új döntéseket hozni egy adott témakörben, mert fárasztó. Ha egyszer már döntött, szeret kitartani mellette ameddig csak lehet, amíg nincs egy komolyabb csalódása, és pont ezért kell ezt a megbízhatóságot tükröznie a teljes folyamatnak. És ez nemcsak arról szól, hogy egy-egy hirdetéssel forgalmat terelek egy weboldalra, és hogy különféle csatornákon is megcélozzuk a közönséget, hanem az is lényeges, hogy helyén legyen az ügyfélkezelés, az eladott termék, szolgáltatás azt adja, amit ígér.
Online marketingesként mit érzékelsz, ma mik a legértékesebb, illetve a legérdekesebb marketing-csatornák?
Szintén a céloktól függ és a megszólítandó célcsoporttól. A szüleim generációját értelemszerűen Facebookon, az enyémet Instagramon, míg a húgomét a Tik-Tok-on. Ez folyamatosan változik, és úgy tűnik, az a trend, hogy mindig fognak jönni újak, amik a fiatalabbakat szólítják meg. Itt az az állandóság, hogy nincs állandóság.
Szerinted mikor végzi jól a dolgát egy online marketinges?
Ha a számok, ha nem is egyből, de idővel visszaigazolják…
Ha felfogadunk egy online marketingest vállalkozóként, szerinted mit érdemes megszívlelni? Mit csináljon jobban az egyszeri ügyfél?
Határozza meg egyértelműen a célcsoportját, hogy kinek adna el, a céljait és az elkölteni szánt büdzsét. Ha ez a három megvan, sokkal gyorsabban és agilisebben lehet előrehaladni és jó döntéseket hozni.
KOVÁCS PÉTER Sikermottó: „tesztelni, tesztelni, tesztelni” Online marketing tanácsadó. Az Y generáció egyik tagja, 36 éves. Szegeden végzett az SZTE TTIK programtervező matematikus szakán. Ezután több informatikai cégnél volt fejlesztő. Már ezekben az időkben is kiderült, hogy van érzéke az online marketinghez, még ha csak fejlesztési szinten is. A kezdeti érdeklődésből mára szenvedély lett, és közben a szakmai társakból immár 5 éve csapat, ami Nethon néven online marketingügynökség formájában segít az ügyfeleknek jobban csinálni mindazt, ami sikerükhöz kell. Jelenleg Péter számos IT és marketing projektben tölt be koordinátor szerepet. Itt tudhatsz meg többet munkájáról: |
* Iteráció – A matematikában például, ha egy probléma megoldására nincs semmilyen egyszerű képlet, akkor előfordul, hogy lehet írni rá egy olyan algoritmust, ami csak egy körülbelüli eredményt ad, de többszöri alkalmazásával a kapott eredmény egyre pontosabb lesz. Ez a fajta számítási mód egy iteratív folyamat. Ez az online marketingben konyhanyelven azt jelenti, tesztelünk, próbálkozunk, finomítunk, és így kapunk egyre jobb eredményt.
2021.09.30.
Megismernél? Küldj üzenetet!
„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”
Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban