Sikerinterjú Nacsa Norberttel

Nacsa Norbert az egyik legrégebbi rádiós Szegeden. Megélt rádiósként sok sikert, nehézséget, átmenetet, de a rádió imádata mit sem változott az életében. Amikor hírigazgató lehettem a Rádió 88-ban, akkor ő programigazgatóként irányította a csapatot. Ma a rádió ügyvezetőjeként építi a céget, a rádiós márkát, hogy a jövőben is a város egyik legkedveltebb márkája legyen a Rádió 88, és hogy a hirdetők is megkerülhetetlennek tartsák, ahogyan eddig.

 

Rádió 88 – Az életünk része! A Te életed része is. Mióta pontosan?

Nagyon régen egy vásár rádió alkalmával voltam először a 88 stúdiójában. 1992 volt talán ez az év. Tóth Petivel, a tulajdonos Óriás (Tóth András) fiával együtt éjszaka kerültünk adásba. Azonnal tudtam, hogy ezt akarom csinálni. Ezután dolgoztam egy pár évet a Tisza Rádióban, majd 1996. augusztus 19-én voltam először adásban hivatalosan a Rádió 88-ban. Pár évvel ezelőtt még amikor tudtam, beültem adásba, de mára nem jut már sajnos erre idő. Remélem, egyszer újra adásba tudok kerülni.

 

Ha csak vázlatosan kéne felsorolnod, ennyi idő alatt mi minden változott a rádiózásban, mit mondanál?

Amikor elkezdtük nem volt még internet és Facebook sem. Ahogy a világ változott, úgy változtunk mi is. Mindenben figyelembe kell ma már venni a közösségi médiát. Teljesen más közönséget is ki kell ott szolgálni. Egyszerre kell klasszikus rádiót csinálni és egyszerre kell a TikTokon működni. Komoly feladat ez. Minden nap meg kell küzdeni a figyelemért.

 

Ha már változások: a legnagyobb változást, ha nem is a rádiózásban, de a rádiók életében – mint sokunk esetében – a koronavírus-járvány hozta. Ti hogy éltétek, élitek ezt meg?

Rádiónk szlogenjét alkalmaztuk itt is. Ez jó irányt ad. Legyünk a hallgatók, ügyfelek életének a része. Mindenben segítettük Őket. Hallgatóinkat a legfrissebb információkkal láttuk el, amit a legjobb tudásunk szerint állítottunk össze. Az elején otthon kellett maradni és mi ebben segítettük hallgatóinkat. Ügyfeleinknek folyamatos segítséget adtunk. Már pár nap alatt összeállt a stratégia, hogy merre menjünk. Aktivizáltuk ügyfeleinket és ingyenes kommunikációs lehetőségeket adtunk. Új körülmények, nyitva tartás. Házhozszállítás. A kommunikációra mindenkinek szüksége volt és mi segítettünk. Ez a dolgunk. Meghálálta később ezt a viselkedést a piac, és így túléltük 2020-at, idén pedig megyünk előre és a járvány ellenére minden dolgunkat meg tudtunk csinálni. Strandparty sorozatunk, születésnapunk, fesztiválok. Másképpen, de mindent meg tudtunk valósítani. A megváltozott körülményekhez, aki nem igazodik, az úgy jár, mint a dinoszauruszok.

 

Mint régi rádiós, tudom, a Rádió 88-nak van egy sikerfelfogása: mindent Szegedért, a hallgatókért. Hogy alakult ez ki?

A rádiók alapvető feladata a szórakoztatás. Ez a kiindulási pont. Ezt követi az információk átadása. Nekünk, mint helyi rádiónak ezeken túl kellett lépnünk. Mindent Szeged felől kell megközelíteni és átgondolni. Miért fontos ez vagy az az itt élőknek. Hogyan lehet helyben egy szeretett márkát kialakítani és a város minden pillanatánál ott lenni. Ezt kellett felfognunk és elindulni egy úton. Ez volt az 1990-es évek vége és a 2000-es évek eleje. Ez a mi utunk. Erről letérnünk nem szabad. A hallgatóink életének része kell, hogy legyünk. Velünk nőttek fel sokan és most velünk együtt öregszenek. Ezt úgy kell megélni, hogy frissek legyünk, de ne sértsünk meg senkit azok közül, akik mondjuk a 90-es években csatlakoztak hozzánk. Naponta körülbelül 100.000 ember hallgat minket. Nagyon fiatalok és idősek is. A közös pont Szeged. Innen közelítünk meg mindent.

 

Ez a szemlélet hogyan köszönt vissza a sok év alatt a hirdetési piacon? Hiszen jó ideje egy komolyabb városi reklámkampány esetében kihagyhatatlan csatorna a Rádió 88…

Nagyon sok ügyfelünk évek óta itt hirdet. Sőt! Vannak évtizedeken átnyúló partnereink is. Üzletkötő kollégáim ugyanezt a szemléletet viszik. Nem reklámidőt értékesítünk, hanem segítséget nyújtunk ügyfeleinknek. Nem azért kérünk ezért pénzt, mert a külföldi tulajdonosoknak valahol egy messzi székházban profit kell, hanem azért hogy minden költséget ki tudjunk fizetni. Tulajdonosaink egy szegedi család tagjai. A pénz körforgása itt marad a városban.

 

Mire való ma a rádió hirdetési csatornaként és mire nem?

A rádió tipikus tömegmédia. A lakosság 80%-a rádiózik. Szinte mindenkit el lehet érni velünk. Nagy ismétlésszámmal operáló és 52 hétre előre tervezett kampányaink eljutnak az átlag szegediekhez. Varázslók viszont nem vagyunk. Jó stratégia kell a cégektől és pontos üzenet. Ha ez megvan, akkor működik a rádiós hirdetés. A mix viszont változott. Nyomtatott sajtó helyett inkább az internet felé fordulnak az ügyfeleink. Szerencsére a város egyik legnagyobb Facebook közösségével ebben is vannak jó megoldásaink. A rádió szerepe változott az emberek életében. Ehhez a változáshoz is igazodnunk kell. Ez a lényeg.

Fotó: Kelemen József; www.kelemenphoto.com

Mitől jó egy rádióreklám, mitől jó egy rádiós kampány?

A legfontosabb egy jó stratégia. Kinek, mit és miért akarunk üzenni. Aztán kell egy jó ötlet, ami a stratégiát szolgálja és a célt erősíti. Ha ez megvan, akkor tervezni kell minimum egy évre. Nem hiszek a néhány hetes, pár 10 alkalmas kampányokban. Tudatosan kell tervezni és összeállítani egy kampányt. Csak akkor jön a várt siker.

 

Hogyan segítitek azokat az ügyfeleiteket, akik meg akarnak jelenni a Rádió 88-ban?

Reklámblokkban és azon kívüli megjelenésekkel. Ezeket mindig egyedileg tervezzük meg. Értékesítési és marketingvezetőnk szabja testre a kampányokat az értékesítő kollégákkal. Csapatmunka ez. A klasszikus rádiós megoldásokon kívül használjuk a Facebookot és az Instagramot is. Itt is egyedi megoldások kellenek. Nekünk az a fontos, hogy a reklámra elköltött 1 forintból legalább 2 forint legyen, de inkább több! Egy ügyfél akkor tér vissza, ha a hirdetés működik. Ezért nagyon fontos az igények felmérése és a visszajelzés, hogy sikerült-e.

 

Mondhatnánk, a Rádió 88-nak a saját piacán nincs konkurenciája, ám sok vállalkozás inkább Facebook és Google hirdetésekre költ. Hogyan igazodtok ehhez a piaci körülményhez?

Minden hirdetési felület konkurensünk is meg nem is. Egy jó mix erősíti viszont a kampányt. Mi vagyunk a hang és kicsit a kép. Egy jó internetes megoldás vagy egy jó utcai megjelenés csak erősíti a rádióreklámot. Egyébként pedig nem lehet mást tenni, mint minél komplexebb megoldást kínálni az ügyfeleknek. Ebbe mi is belevonjuk a saját internetes megoldásainkat. Figyelnünk kell ügyfeleink igényeit és igazodni hozzá. Ami jó volt 2000-ben, az ma már szóra sem érdemes.

 

Ha már közösségi média… Elcsépelt kifejezéssel élve, megváltoztak a médiafogyasztási szokások. Mennyire jellemző a fiatalabbak körében még a rádióhallgatás? Mivel tudja ma megfogni a fiatalabbakat a Rádió 88?

Tíz évvel ezelőtt a tizenévesek 80%-a hallgatta a szombat esti műsorunkat, a Club 88-at. Ma egy tizenéves másképpen él és nem hallgat FM-en rádiót. Ezzel nem lehet mit kezdeni. Egy mai fiatalnak a lakásában nincs már klasszikus rádió. Ezen a platformon nem érdemes őket megszólítani. Viszont ott a kezében a tizen- és a huszonéves fiataloknak is az okostelefon. Nem létezik nélküle ma senki. Erről kell őket megszólítani. Ott az applikációnk és ott a Facebook közösségünk. Rengeteg energiát fektetünk ebbe. Persze soha nem eleget. 4-5 ember, ha ezt csinálná egész nap, az sem lenne elég, bevétel pedig nem nagyon jön ebből az irányból még. A következő időszak legnagyobb feladata ez.

 

Az, hogy időt, energiát öltök a márkafejlesztésbe, a közösségi médiás jelenlétbe, hogyan hasznosítható a hirdetőiteknek?

Csaknem 100.000-es követői bázisunk van a Facebook-on, például ott tudunk üzenetet elhelyezi. Szigorú szabályok vannak erre, és semmi esetre sem sérthetjük meg a közösséget. Ez a legfontosabb. A boldog és elégedett közösség lesz igazi emberünk. Velük tudunk sokáig együtt létezni. Nem bánthatjuk meg semmivel őket. Szeretett márkának kell, hogy legyünk mindenben.

 

Hallgatunk még rádiót 20 év múlva?

Igen! Ez nekem nem is kérdés. Kell a szórakoztatás és kell az információ. A háttérben kell, hogy szóljon valami, és ha egyedül vagyok, kell, hogy hozzám szóljon valaki. Kell, hogy segítsen az életemben és kell, hogy odafigyeljek valamire. Az más kérdés, hogy mi lesz a platform, amin keresztül rádiózunk majd. Műholdas vagy internet alapú? Bármilyen új technológia jöhet majd. Az FM, amin most adunk, olcsó és jó minőségű. Nem látok okát a lecserélésének. Amerika több mint 20 évvel van előttünk és ott is van FM. Sőt, AM is, mert beszédre az is jó megoldás még mindig. Amúgy a podcast is rádió. A Spotify is zenés, rádiós csatornákat alakít ki, és ugyanúgy fogyasztom, mint egy klasszikus rádiót. A kettő pozitív tulajdonságait ma még mindig a rádió ötvözi a legjobban. Ha egy rádió úgy van beállítva, hogy én beleesek a célcsoportba, akkor nekem azt a rádiót jó lesz hallgatnom. Ha két zene múlva érzem, hogy ez nekem nem tetszik, akkor nem vagyok fókuszban, és az a rádió nem az enyém. Van ez így például egy étteremmel is. Kedvenc ételem a rántotthús és feszengek egy kínaiban. Ugyanez megy a rádiók között is. Olyan márka nincs, amit mindenki szeret.

 

 

NACSA NORBERT

Sikermottó: „A változás az élet része. Fogadd ezt el és élvezd.”

Bejárta az utat. 1996-tól napjainkig a Rádió 88 dolgozója. Volt műsorvezető, zenei szerkesztő, programigazgató és 2020 óta ügyvezető. Közben 2005 és 2006 között az akkori Sláger Rádió zenei szerkesztőjeként dolgozott. Látszólag messze került eredeti végzettségeitől: vezetékes átvitel-technikusnak és információs rendszerszervezőnek is tanult. 1988 óta áll a DJ pultokban. A megyében szinte mindenütt zenélt. Mint fogalmazott, levezető lett már ez, de még teljesen nem hagyta abba, néha 30 év után is elcsábul. Bringázik, búvárkodik és igyekszik minél több időt tölteni a családjával. Tanulság: „Azért dolgozom, hogy éljek és nem fordítva.”

Itt tudhatsz meg a Rádió 88-ról:

www.radio88.hu

 

 

2021.10.07.

Más is érdekel? Nézz szét!

Megismernél? Küldj üzenetet!

„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”

Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban