Jó piacon árulod-e, amit kínálsz?

Költöttél erre, költöttél arra, hirdettél így és úgy, és mégsincs meg a vágyott eredmény. Ismerős? Ha igen, erősen ajánlatos feltárni, hol lehet az elakadás és milyen új megoldások lehetnének kézenfekvőek az üzleti eredményességed érdekében. Bármilyen meglepő, egy ilyen elemzés a leggyakrabban NEM a marketing rendszeredben, hanem a piaci megalapozásban tárhat fel sürgősen kezelendő gondokat.

 

Minden piac más és minden elakadás más. Mégis, általánosságban elmondható, hogy ha megfelelő(nek ítélt) szinten és jó(nak gondolt) csatornákon hirdetsz, és nincs eredmény, akkor a problémákat nem itt kell keresni. Mert ha az üzenet nem jó, ha a tálalás nem jó, ha a csatornák nem jók, vagy kevesebbet költesz megjelenésekre, mint kellene, az könnyebben orvosolható, ha meg tudsz fizetni megfelelő marketingszakembereket és be tudsz fektetni még a jobban célzott hirdetésekbe. Ezek a tipikus marketingelakadások. Persze lehetnek gondok a termékednél és a szolgáltatásaidnál is, de ha nem vagy önsorsrontó, akkor ezeken a területeken elég kicsi eséllyel követhetsz el hibákat vállalkozóként.

 

De mi van akkor, ha a piacoddal van a gond?

 

Akkor váltanod kell! Mert lehet, hogy a célpiacodon drasztikusan lecsökkent a vásárlóerő, lehet, hogy túl nagy a verseny és túl kevesen találnak rád, lehet, hogy nem becsülik meg eléggé, amit kínálsz, vagy épp a szezonalitás hoz a vártnál nagyobb visszaesést. Ha nem akarsz kiszállni és tovább sem akarod erőltetni, ami nem megy, akkor vállalkozásod üzleti alapjait kell újragondolnod. Ennek egyik kulcsterülete a megfelelő célcsoportok és a piacod átértékelése.

 

Meg kell vizsgálnod:

 

Jól választottad-e meg azt a kört, amelynek el akarsz adni. Mert lehet, hogy termékeidet, szolgáltatásaidat mondjuk a lakossági piacon egyre nehezebb értékesíteni, miközben céges vásárlók felé nyitni érdemesebb.

 

Jól választottad-e meg a célpiacod fókuszát. Mert lehet, hogy mindenkinek el akarsz adni, miközben így nem tűnsz ki a tömegből, és ekkor bizony a célpiacod szűkítése kínálhat jobb megoldást. (Például jobban fókuszálsz a nőkre, az autósokra, a vadászokra, az építőipari szereplőkre, stb.)

 

Jól választottad-e meg az üzleti modelled. Mert lehet, hogy az új vevők folyamatos kajtatása helyett (mellett) jobban kellene a vevőkörépítésre koncentrálnod, többet eladnod azoknak, akik már vevőid, vagy épp új termékekkel, szolgáltatásokkal kialakítani versenyelőnyt, új bevételi ágakat.

 

Jól választottad-e meg ajánlataid vagy ajánlati csomagjaid. Lehet, hogy akarnának tőled elegen venni, de árazásod, ajánlatod úgy, ahogy kínálod, nem elég vonzó, a konkurenciával összehasonlítva elsikkad, amit kínálsz.

 

Jól választottad-e meg a célpiacod területét. Lehet, hogy könnyebben boldogulnál, ha nagyvárosban hirdetnél, vagy pont fordítva, vidéken erősítenél. Az is lehet viszont, hogy ha képes vagy rá, a külföldi piacok felé kell nyiss jobb eredmények érdekében.

 

 

Váltani üzleti vonalon mindig nehezebb. Ám ha az üzleti eredményesség felé vezető úton itt van az elakadásod, akkor hiába hirdetgetsz, nem fogsz 1-ről a 2-re jutni. Ha a változtatásban segítség kell, keress meg.

 

2022.12.04.

Más is érdekel? Nézz szét!

Megismernél? Küldj üzenetet!

„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”

Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban