Ki az az éned, aki vállalkozik?

Mindenhová viszed magad. A vállalkozásodba is. És ott sok dolognak nem lenne keresnivalója. Ám mégsem tudhatunk kibújni a bőrünkből, így csak a tudatosítás marad, hogy mindig figyelhessünk rá: vágyaink, korlátaink, félelmeink mikor és mennyire hatnak ki üzleti döntéseinkre és cégünk eredményességére.

 

Ki vagy és mit akarsz? Nem is gondolnád, hogy ezek mennyire fontos kérdések, ha vállalkozó vagy, esetleg azzá szeretnél válni. Mert az, aki vagyunk, az hoz üzleti döntéseket, az élete minden felvillanyozottságával vagy épp rövidlátásával együtt. Most ne arra gondolj, hogy megszereztél-e minden fontos tudást és kompetenciát a vállalkozásod irányításához (nem, soha nem leszel kész ebből a szempontból sem, és ez nem baj), hanem hogy lélektanilag hogyan állsz hozzá önmagadhoz és a cégedhez.

 

Mert mindaz, ami az életedben még megoldatlan, az a vállalkozásodban is megoldatlan lesz!

 

Vállalkozóként persze sokmindent akarhatunk megélni, de mégiscsak a fő célunk az üzleti eredményesség, az, hogy profitot termeljünk. Saját tapasztalatból is jól látható ugyanakkor, hogy mennyire könnyű belső vívódásainkat, lelki terheinket, megoldásra váró más problémáinkat is magunkkal vinnünk a cégünkbe. Úgy hozunk döntéseket, akik vagyunk. Ám, ha nem vizsgáljuk, ki is az, aki üzleti döntéseket hoz, milyen motivációi vannak tudatosítva, vagy még inkább rejtetten, akkor nagyon kellemesen képesek lehetünk magunk alatt vágni a fát, ami ugye sosem tesz jót egy üzleti projektben…

 

Lássunk néhány példát.

 

Ha társas vállalkozásba fogsz, és otthonosság-élményt keresel, mert azt a magánéletedben nem éled meg, üzleti döntéseidben hangsúlyosabban jelenik meg, hogy a csapat összetartása, az emberi oldal lesz a fontosabb. Sok esetben akkor is az emberekkel, a lelkükkel törődsz, amikor racionálisan a cégeddel, annak fejlesztésével vagy épp a költség-racionalizálással kellene.

Ha szakemberként úgy érzed, munkahelyeiden, a szakmádban – vagy akár a családodban – nem úgy becsültek meg, ahogyan szeretted volna, és ezt hozod megoldatlan területként a vállalkozásodba, akkor sokkal fontosabb lehet az ügyfeleid kiszolgálása, mint az, hogy neked mi jó, a te szempontodból mi az, ami megtérülő.

Ha azért vállalkozol valójában, hogy az anyagi sikerrel pusztán egy biztonságos kikötőbe érj a viharok elől, miközben a vállalkozás lényege az út a folyamatos változások közepette, akkor jó eséllyel mindig beszorítva érzed majd magad a cégedben. Üzleti döntéseid kevésbé fogják a lehetősége megragadását szolgálni, mind inkább azt, hogy minden védekező mechanizmust bevetve próbáld a biztonságosság látszatát fenntartani.

Ha kiégve fogsz egy vállalkozási projektbe, és azt várod, hogy az majd megoldást hoz, és újra felvillanyoz, akkor mindazokat a tényezőket könnyen figyelmen kívül hagyod, ami a hosszabb távú üzleti építkezésekhez szükségesek. Mert a gyors érzelmi kielégülés lesz fontosabb, és ha meg az elmarad, inkább lehetsz durcás óvodás, mint felelős cégvezető.

 

És mindez tényleg csak néhány példa arra, hogy bizony, ha nem látunk tisztán önmagunk, mint cégvezető dolgában, akkor az a vállalkozásunk életére, eredményességére is úgy hathat ki, ahogyan azt nemigen szeretnénk. Ezért foglalkozz többet magaddal, azonosítsd, tudatosítsd a vágyaid, a terheid, mert így lesz könnyebb megvizsgálnod magad üzleti döntéshelyzetekben. Hogy ki is az, aki dönteni akar.

 

2022.05.15.

Más is érdekel? Nézz szét!

Megismernél? Küldj üzenetet!

„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”

Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban