Kikre van szükséged, ha új honlapot akarsz?
Új honlapot akarsz, és azt keresed, aki ezt megcsinálja. Ez a webfejlesztő. Fejet vakarni akkor kezdhetsz, ha a honlapodat használni is akarod. Mert ekkor már könnyen rájöhetsz, valójában egy egyszerűbb honlapot is csapat készít, vagy legalábbis nagyon eltérő szakértelmekre van szükséged ahhoz, hogy egy marketing szempontoknak is megfelelő új honlapot kapj.
Ha új honlapot szeretnél, első utad jó eséllyel egy webfejlesztőhöz vagy webfejlesztő céghez vezet. Ám ők elsősorban a honlap-fejlesztéshez értenek, és éppen ezért – ha jól használható weboldalt akarsz –, a folyamat NEM a fejlesztőnél kezdődik.
Kit kell(ene) megkeress először?
Egy marketingest… Hiszen a webfejlesztőnek is lehet valamennyi tapasztalata e téren, de egy stratégiához is értő marketinges az, aki képes átlátni/megtervezni üzleti és marketingstratégiád, hiszen annak a része lesz optimális esetben a honlapod. Úgy kell megterveznie weboldalad, hogy az a stratégiádnak megfeleljen. Ez igazodik üzleti és értékesítési céljaidhoz, az érdeklődőid, a vásárlóid alapvető elvárásaihoz, tartalomfogyasztási igényeihez. Van, hogy a marketinges tervezi meg a honlapod, vagy útmutatása alapján más marketinges-informatikai tapasztalattal bíró szakember. A tervező lesz az, aki a honlap funkcióját, menüpontjait, tartalmi felépítését meghatározhatja, de ő sem fog tudni mindent.
Ha van weboldal terved, akkor menj a webfejlesztőhöz!
Ő lesz így az, aki a tervek alapján informatikai megoldásokat, sablonokat ajánl, a maga oldaláról felhívja a figyelmet a lehetőségekre és a kockázatokra. El fogja mondani például, mennyire fontos, hogy weboldalad mobilra optimalizált legyen. A véleménye, tanácsai kiegészíthetik, jobbíthatják a weboldal tervet, de még nem lát neki dolgozni, mert ahhoz tartalom kell!
Tartalomgyártók kellenek!
Ha megvan a honlap terv, az kirajzolja azt is, hogy pontosan milyen tartalmak kellenek és hová. Szövegek, képek, sőt akár videók.
Szövegezéshez szövegíró kell. Nem bárki, hanem olyasvalaki, aki egyszerre képes tartalmilag a célokhoz, a márkához, a termékekhez, szolgáltatásokhoz igazodó honlap szövegeket írni, és képes a keresőoptimalizálási alap elvárásoknak megfelelni. Fontos a hitelesség, a stílus, az érthetőség, az élményszerűség, a tartalmi megfelelőség.
Kellenek képek. De milyen képek legyenek? Szükség lehet minőségi saját fotókra termékeidről, szolgáltatásaidról, vagy akár egy portréképre rólad, illetve csapatod tagjairól. Vagyis kell egy jó fotós. De tudd: a portréfotózás, a tárgyfotózás is külön szakma, vagyis nem biztos, hogy ugyanaz a fotós mindenre alkalmazható. Ha vannak saját fotóid, a honlapodra még elkélhetnek más képek is. Ezek ingyenes vagy fizetős adatbázisból megszerezhető, úgynevezett stockfotók. Rengeteg nagyon jó kép van ilyen oldalakon, de ne feledd, valakinek ki is kell válogatnia azokat. Neked? A webfejlesztőnek? Egyik sem az igazi, ezt a feladatot a marketingesre vagy a weblap-tervezőre érdemes bízni, hiszen leginkább ők tudják, érzik, milyen képek illeszkedhetnek a márkádhoz, és melyek kevésbé.
Lesznek videók is? Ha igen, az sem mindegy, milyen videókat kell készítened és milyen céllal. Más csapatot és szakértelmet kívánhat egy dinamikus, sok vágóképpel dolgozó cégbemutató kisfilm, egy termékajánló szösszenet, vagy egy beszélőfejes videó, amiben céged szakértői adnak tanácsot a weboldaladra érkezőknek. Egy videót érdemes előre megtervezni, forgatókönyvet összerakni rá, leszervezni a szereplőket, a logisztikát, biztosítani a felvétel nyugodt körülményeit. És akkor még ott van az utómunka: a vágás, a feliratozás, a (jogtiszta) zeneválasztás.
Ugye tudod, hogy beszélned kellene egy jogásszal is?
Mert webfejlesztődnek lehetnek ugyan sablonjai a kötelezően megjelentetendő adatvédelmi szabályzatra, de az közel sem biztos, hogy megfelelő lesz. Olyan ügyvédre van szükséged, aki erre a területre specializálódott, és céged valós folyamataira adaptálva alkothatja meg a szükséges dokumentumokat. Bízhatsz ugyan abban, hogy ezeket senki sem nézi, de ha ez nincs rendben, mindig támadható leszel, és előbb-utóbb lehetnek rosszakaróid…
Vissza a webfejlesztőhöz!
Elvileg ekkor minden tartalmad megvan, a webfejlesztő is tudja, mi hová kerül, hiszen van terv. (A webfejlesztők nagyon hálásak tudnak lenni, ha van ilyen, rendkívül megkönnyíti a dolgukat.) És innentől elég hamar összeáll a weboldal, amit aztán nem árt alaposan tesztelni, átolvasni, hogy minden rendben működik-e.
Megjegyzés 1: Van olyan is, hogy webdesigner. Ő nem webfejlesztő, ahogy a honlapod készítője sem klasszikus designer. Honlapod dizájnjához ugyanakkor a legtöbb esetben ilyen szakemberre nincs szükség, a marketingesed, honlap terveződ alap útmutatásai alapján a webfejlesztő is jól megragadhatja a weboldalad vizualitását. Ugyanakkor, ha egyedi honlapot készítesz, és üzleti érdekeid is megkívánják, érdemes bevonni webdesignert, aki a webfejlesztővel együtt dolgozva alakíthat ki egyedi és lenyűgöző megjelenést honlapodnak.
Megjegyzés 2: Minden webfejlesztő alapból számol az informatikai biztonsággal, kapsz tőle megoldásokat ezen a téren. Viszont ha nagyobb a kockázat az iparágadban, vagy egyáltalán érzékenyebb a terület, amin dolgozol, érdemes külön kibervédelmi szakembert is megkeresned, és javaslatai alapján fokoznod weboldalad biztonságát.
Ezen a ponton még csak annak örülhetsz, hogy
van egy szép weboldalad!
De ez még nincs kész! Egy ilyen oldal olyan, mintha egy zsákfalu legszélső utcájának végén, egy kétméteres kőkerítéssel körbevett ingatlan kapujára csak egy 10x15 centis „Nyitva” táblát tennél ki. Ahhoz, hogy a honlapod egy „belvárosi főutcán” legyen, további szakemberekre van szükséged.
Kéne egy SEO-szakértő!
Webfejlesztőd lerakhatja ugyan az alapokat, de nem online marketinges. Ahhoz, hogy az ügyfeleid minél könnyebben megtaláljanak, honlapodat szükséges keresőoptimalizálni, vagyis kulcsszavakra, kulcskifejezésekre beállítani. Ehhez a SEO-szakember ért. Első lépésben áttekinti, elemzi, mire van szükség, jó esetben a marketingeseddel egyeztetve. A felülvizsgálat után javaslatokat tesz a tartalmi, technikai SEO-ra, aminek nyomán a szövegíródnak lehet, hogy igazítania kell a szövegeken, a webfejlesztődnek pedig elvégezni a szükséges beállításokat. (Ja, és a SEO-zás nem olyan dolog, hogy elég egyszer elvégezni, mindig tanácsos a rendszeres felülvizsgálat és frissítés.)
EKKOR MÁR MAJDNEM KÉSZ VAGY!
Jön leginkább egy online marketinges!
Technikailag ugyan ekkor már késznek tekinthető a honlapod, de az alap használhatósághoz az is hozzátartozik, hogy a láthatósága alapfeltételeit biztosítsd. Ilyen például a Google Cégem regisztráció, amikor feltöltöd alapadatokkal a keresőóriás meghatározott felületeit, ráteszed a céged a Google térképére, elvégezteted a szükséges beállításokat. Ugyanígy érdemes közösségi oldalaidon is megadni a webes elérhetőségeid mindenhol.
EKKOR MONDHATJUK, HOGY VAN EGY HASZNÁLHATÓ WEBOLDALAD!
Használható, tehát még nem használtad! Még nem kerestél pénzt vele, csak a startvonalra álltál, hogy megkezdhesd a pénzkeresést! Innentől már a marketingé és az értékesítésé a fő feladat. És te eredetileg egyetlen webfejlesztőt kerestél…
+1 jótanács
Ha a weboldaladon megadtál egy telefonszámot vagy biztosítottad az üzenetküldés lehetőségét, ne feledd: azt a telefont valakinek mindig fel is kéne venni, azoknak az üzeneteknek el is kellene jutni a megfelelő email fiókokba. Ha ez nincs rendben, feleslegesen dolgoztál és dolgoztattál.
Jó tudnod… Ez a menetrend egyszerűbb weboldalakra érvényes. Ha webáruházat akarsz létrehozni, az fejlesztői oldalról is eltérő kompetenciákat kíván, ahogy a tartalomgyártás és a SEO is összetettebb lesz. Ha nagyobb a projekted, lesz szerepe még egy UX designernek is. (UX = user experience = felhasználói élmény.) Neki lesz feladata, hogy használhatóbbá, élményszerűvé tegye a weboldalad, a webáruházad. |
2022.07.24.
Megismernél? Küldj üzenetet!
„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”
Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban