Miért ne köss kompromisszumot, ha prémium márka akarsz lenni?
Zsigerileg érezzük, hogy prémium termékeket árulni, prémium szolgáltatásokat kínálni, prémium márkának lenni nyerő. Magas érték, magas haszon, és azt mondhatjuk a kedves vevőnek, hogy nem kell kompromisszumot kötnie, itt aztán tényleg minden érte van. De ha te kínálsz „prémiumot”, te miért kötsz kompromisszumokat? És mi lehet ezzel a baj?
Könnyebb mondani, mint megcsinálni. Vásárlói szemüvegen keresztül nézve rengeteg prémiumnak beállított terméknél, szolgáltatásnál könnyen kilóg a lóláb. Tapasztalatból beszélek. A szép felszín alatt összefércelt folyamatok, zavaró tényezőkkel megtűzdelt ügyfélkiszolgálás, rendszertelen kommunikáció, felkészületlenség és stratégiahiány mutatkozik meg. És sok esetben ez észrevehető a vásárlóknak is, és a „prémiumságba” vetett hit AZONNAL elkezd lerombolódni. Gondolj csak egy menőnek megálmodott, elegáns étteremre, ahol a pincér negyed óra alatt sem képes kihozni az 1200 forintos kávét. Prémium-e egy ilyen szolgáltatás, vagy annak látszik-e, láttatod-e? Hol lesz a prémium hitelessége?
De mitől prémium a prémium?
Ha leszűkítjük, és a vásárló oldaláról nézzük, ez egy érzet. Amit minden egyes ponton, amikor találkozik a vevőd a prémium márkáddal, alá kell támasztanod. Nem csak a termékhasználatban, a szolgáltatásod igénybe vételekor, de a vizuális környezetedben, az ügyfél-kommunikációban, a panaszkezelésben is. Mert így alakul ki az egységes kép, így alakul ki a hit, hogy te valóban prémiumot adsz. Ha viszont a prémium kínálata kimerül a szorosan vett üzleti célok szolgálatában, azt a vásárló megérzi. Ezért kell már az üzleti stratégiádban, a költségkalkulációdban, a legtöbb területen arra törekedned, hogy te se köss kompromisszumokat!
És ez megéri?
– tehetnéd fel joggal a kérdést. Hát, nem biztos! Mert más egy prémium termékcsalád forgalmazójának lenned, megszerezve erre a jogot, és más olyan üzlethelyiséget, olyan online rendszert kialakítanod, olyan személyzetet, csapatot toboroznod, amely mind-mind alátámasztásul szolgálhat arra, hogy te prémium márka vagy. Más hozzáértést, más befektetést kíván minden fontos terület. Együtt adnak ki egy szervezeti kultúrát, amit mindig a legnehezebb megalkotni és fejleszteni. És ezen az úton bizony mindig kell ilyen-olyan kompromisszumokat kell kötnöd. A kérdés csak az, milyet!
Ha a prémium márkád hitelessége a tét, sohase köss kompromisszumot!
Nagyjából ez a vízválasztó. Minden olyan területen, ami nem találkozik a vásárlóval, lehetsz olcsóbb, egyszerűbb, összefércelt, de ahol jelen van a vásárló, lát, érez, tapasztal, gondol, ott egy percig se engedd, hogy ne légy prémium. Mert ha ez a hitelesség, a márkádba vetett hit elkezd meginogni, az a legrosszabb esetben futótűzként fog terjedni a lehetséges piacodon, és néhány rossz kompromisszummal tönkreteheted mindazt, amit felépíteni szerettél volna. Ezért légy tudatosabb már a tervezéskor, legyen az üzleti stratégiád része, hogy számba vedd, a prémiumság minimum-érzetéhez mire is van szükséged az üzleti működésed főbb területein. Mert ha így készülsz és így cselekszel, nem csak prémiumnak látszol majd, hanem az is leszel.
2022.10.23.
Megismernél? Küldj üzenetet!
„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”
Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban