Mit tegyél először rendbe a tartalommarketingedben?
Ugye milyen izgalmas dolog, hogy megannyi csatornán és megannyi formában szólíthatja meg vállalkozásunk a leendő vásárlóit? Készíthetünk a termékeinket, szolgáltatásainkat látványosan bemutató, informatív honlapot, posztolgathatunk, hirdetgethetünk a közösségi médiában, gyárthatunk képeket, videókat, podcastokat. Ugye ez téged is felvillanyoz? Engem igen, mert ezeket a szolgáltatásokat el akarom adni. Ám amikor az én vállalkozásomban kellene ezeket csinálnom, már csöppet sem vagyok annyira lelkes…
Ha nem fiatal vállalkozó vagy, emlékezhetsz arra, hogy kisvállalati szinten néhány évtizede kábé annyi volt a marketing-erőfeszítés, hogy hirdettél a helyi újságban, esetleg szórólapoztál, vagy ha nagyon menő akartál lenni, reklámleveleket küldtél. Ha több pénzed volt, talán még kisebb rádióhirdetésekre is futotta. Slussz-passz, ennyi volt a lehetőség. Maga a hirdetés megjelentetése volt a marketing legnagyobb költsége, és a tartalmak – szövegek és képek – gyártása aránylag elenyésző forintmennyiséget égetett el.
MOST irdatlan mennyiségű pénzt önthetnél a tartalommarketingbe!
Ha számba veszem, hogy annak idején, 6-7 éve mit tanácsoltak a marketingesek egy olyan tanácsadónak, akivé váltam, akkor az jött ki, hogy:
- készítsek honlapot
- azon valamilyen dobozos szolgáltatást hozzak létre (például online fizetős videó tanfolyamot)
- írjak blogot
- írjak rendszeresen hírleveleket
- gyűjtsek hírlevél-feliratkozókat rendszeres, ingyenesen letölthető tartalmakkal
- nyissak videócsatornát és készítsek rendszeresen videókat
- vegyek fel oktató podcastokat
- esetleg írjak könyvet
- legyek jelen legalább négyféle közösségi médiában, és rendszeresen posztoljak, lehetőleg más-más tartalmakat
- ehhez készítsek szipi-szupi bejegyzéseket úgy képileg, mind grafikailag
- de legyek jelen a Google-ben is mindenhogy
- indítsak szakmai, zárt Facebook csoportot és menedzseljem azt tartalmakkal
- és persze legyen nagyon interaktív minden, mindenre mindig gyorsan válaszoljak
- és persze hirdessek el minimum havi 100-200 ezer forintot, mert akkor lesz jobb eséllyel eredmény…
Ühüm…
Hát a matek vége az lett, hogy ha megfogadtam volna vállalkozóként a marketingesek tanácsát, akkor a marketingem havi szinten – hirdetve magam és megfizetve a közreműködő szakembereket – úgy 600-700 ezer forintot tett volna ki, miközben a saját marketingemmel napi szinten úgy 4-5 órát kellett volna foglalkoznom. Ha nem is kezdő szakemberként, de kezdő vállalkozóként. Ugye, hogy innen nézve nem is olyan izgalmas egy vállalkozónak a tartalommarketing? Mert ez a matek nonszensz. Minden marketinges mentségére szólva ugyanakkor álljon itt: ők nem üzleti tanácsadók, nem számolnak üzleti modellel, megtérüléssel.
Mit tehetsz Te vállalkozóként?
Hát szelektálsz!
Először is nem spórolod meg az üzleti tervezés gondolkodós-elemzős folyamatát, mert az ad választ arra, ki vagy, mik az erősségeid, kik az értékes célcsoportjaid, és EHHEZ igazítod a tartalommarketing stratégiád, vagyis azt, milyen eszközökkel és milyen tartalmakkal előnyös kommunikálnod a leendő ügyfeleiddel. Ekkor is lesz 3 fontos szűrő, amit meg kell vizsgálj!
A tartalommarketing megtérülése
Számba kell venned, fel kell térképezned, hogy milyen csatornákkal és milyen eszközökkel milyen eredményeket remélhetsz, azok mennyibe kerülnek, és mit tudsz ezekből finanszírozni megfelelő minőségben.
Mennyi időd van, miben kell közreműködnöd
Nem szabad elfelejtened, hogy a tartalommarketinghez a legtöbb esetben kell a piac- és vevőspecifikus szakértelem, vagyis neked vagy munkatársadnak segítenie kell azokat, akik a marketinget előállítják. Ez idő. Ahogy az is, ha neked vagy munkatársadnak kell, mondjuk tartalmakat gyártania, fotóznia a Facebook-ra vagy videókban szerepelni. És azt se felejtsük el, hogy ezekre nem mindenki alkalmas vagy van kedve hozzá, a gyakorlás is idő.
Ami kötelező, az kötelező
Bizony a muszáj is nagy úr! A tartalommarketingnek van egy olyan sajátossága, hogy hitelesít. Ha nem tudom, hogyan teljesít a céged, arra honlapod megjelenéséből, a szövegeiből, közösségi médiás bejegyzéseiből vonok le könnyen fals következtetéseket, vagyis az is egy szempont lesz, hogy a piaci megítélésed felől nézve milyen csatornákat és eszközöket kell mindenképp kialakítanod és fenntartanod.
Ha ezt a 3 szempontot megnézzük, akkor igen könnyen válaszolható meg az alapkérdés:
Kezd el elsőként a honlapodat rendbe tenni!
Mert ez van minden tekintetben a saját kezedben, ez mutatja meg az érdeklődőidnek legjobban a cégedet, ez segíti az eladásod és az első benyomások kialakítását rólad, illetve ez hitelesíthet a legjobban minden körben. Ezt soha nem szabad elhanyagolnod! Az már csak a második lépés lesz, hogy milyen tartalommarketing eszközökkel igyekezz forgalmat, így érdeklődést és potenciális vásárlókat terelni a weboldaladra.
2022.10.09.
Megismernél? Küldj üzenetet!
„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”
Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban