Mit tehetsz most?
Ha vállalkozol, jól tudod, az élet csupa-csupa változás… De ennyire gyorsan és ilyen sokminden? Igen. Viszlát, KATA, helló új rezsiszámlák, és velünk van a lepihenő forint. Nem csak Te vagy bajban, szinte mindenki, hiszen a válságjelenségek hatása továbbgyűrűzik minden iparágba és a háztartásokba. KEVESEBB pénze lesz az embereknek bármire! Vagyis a vásárlóerő drasztikus visszaesése és az emelkedő költségek közepette az újraszámolás és a túlélés lett sok idő után a teljes fókuszban nagyon sok vállalkozónál.
„Ne ess kétségbe, inkább maradj egységbe’!”
0. lépés
Dühöngd ki magad, szitkozódj, okolj másokat, nyugodtan ess kétségbe…
DE CSAK MAXIMUM PÁR NAPRA!
Minden olyan helyzet, körülmény, ami negatívan hat ránk, kétféleképpen rombolhat: a maga valójában, és úgy, ha mentálisan lebénít bennünket. Ez utóbbi azért baj, mert a félelem, a bizonytalanság, a kétségbeesés pont a legfontosabb vállalkozói tulajdonságainktól foszthat meg a bajban: a hitünktől, a kreativitásuktól és a cselekvőképességünktől! Márpedig ezek nélkül sokkal-sokkal nehezebb szembenézni egy olyan valósággal, amire nincs ráhatásunk!
1. lépés
Szedd össze magad mentálisan!
Mert más nem fogja, és ha kapsz is segítséget bárhonnan, biztosan kevesebb lesz, mint remélnéd. Most is az lesz előnyben, aki jól alkalmazkodik, és ennek bizony a mentális egyensúly az alapja. Nem valamifajta szalmaszálakba kapaszkodós erőltetett pozitív gondolkodásra van szükséged, hanem arra, hogy hitmegtartó válságmenedzser üzemmódban tudj működni úgy, hogy észreveszed az életet, az örömöket és a szépségeket magad körül, mert ezek fognak feltölteni. Ha a nap 24 órájában borúsnak látsz mindent, akkor minden az is lesz számodra: nem kopogtatnak be új ötletek és lehetőségek, és csak béna kacsaként fogsz vergődni.
Fogadd el. Hogy veszíteni fogsz. Valamennyit, valamiből. Fogadd el, hogy a körülmények új életre, új vállalkozói létre kényszerítenek, és oda nem vihetsz magaddal mindent az eddigi életedből. Ha ezt el tudod fogadni, akkor hatékonyabban leszel képes értékmentésre és érték-újrateremtésre.
2. lépés
Értékelj reálisan!
Ha a félelmet és a kétségbeesést sikerült a lelkedből kiűznöd, legalább valamelyest, vedd számba, amid van! Indulj onnan, mi az igazán fontos: Te magad, a családod, az egészségetek. Legyen ez az origó. A számbavétel ne jelentse csak a számolgatást! Ne csak azt számold ki, mennyi lesz az adód, a rezsid, vagy épp mennyire tűnnek el vásárlók a piacodról, hanem járd körbe újra az értékeid és a lehetőségeid. A személyes kompetenciáktól az üzleti lehetőségeken át az üzleti modelledig, a megújulásig és az üzleti kapcsolataidig mindent. Próbálj friss szemmel nézni mindenre, amid van az életedben és a vállalkozásodban!
Fontos számba venned, hogy nemcsak neked lesz nehéz, hanem mindenkinek. A munkatársaidnak, az alvállalkozóidnak, a vásárlóidnak, de bizony a konkurenciádnak is! Vagyis a piacodon többen kihullhatnak, és akik túlélik a válságot, megerősödve fognak belőle kikerülni.
Légy tisztában ezzel is: másnak volt már nehezebb is! Őseid világháborúkat, népirtásokat, holokausztot, diktatúrákat is túléltek sokszor, neked pedig csak (eddig) egy világjárvány és egy gazdasági- és energiaválság jutott. Ahogy légy azzal is tisztában, hogy „az élet él, és élni akar…” – ahogyan Ady Endre írta –, vagyis attól még, hogy nehéz, az emberi élet is újra fogja szervezni magát. Csak nem várnod kell erre, hanem tudatosan formálni mindazt a magad javára, ami a Te kezedben van vagy lehet.
3. lépés
Gondolkodj!
Mindig az van előnyben, aki olyasvalamit talál ki vagy talál meg, amit mások nem, vagy nem úgy! Agyalj hát azon, hogy a várható visszaesések közepette miből hozhatnál ki többet! Például:
- Tekintsd át a vásárlóid helyzetét, mert lehet, hogy ha másképp, máshogyan szolgálod ki őket, nem veszítesz annyit.
- Tekintsd át az üzleti modelled, a bevételszerzési lehetőségeid, mert lehet, hogy nem gondoltál mindenre eddig, és kisebb ráfordítással új bevételszerzési ágat alakíthatsz ki.
- Tekintsd át az emberi és üzleti kapcsolataidat, mert ezekre eddig biztosan nem volt annyi időd, és lehet, hogy tudnak új ötletekkel, új üzleti lehetőségekkel, ajánlásokkal, vagyis bevételre váltható dolgokkal szolgálni.
- Tekintsd át a költségeid, és ahol lehet, spórolj. Ha kell, vágj vissza dolgokat, ha kell, bocsáss el embert. Nem szabad elfelejtened, hogy a vállalkozásért és nem pusztán az emberekért felelsz. És ha valamit levágsz, akkor azt azért teszed, hogy a többit megóvd!
- Tekintsd át az áraidat, és ha kell, emelj rajtuk úgy, ahogyan a piacod megengedi, mert mindenki fog emelni valamennyit.
Ha a matek még mindig azt adja ki, hogy be kell dobnod a törülközőt, dobd be! Hiába minden dédelgetett vállalkozói álmod, ha a vállalkozásodnak most nem mehet a szekere, és tartósan komoly veszteséget termelne, ne engedd, hogy a válság nagyobb kárt okozzon csak azért, mert ragaszkodsz valamihez. Inkább zárd le vállalkozásod, és keress más lehetőségeket, mert az origó a fontos – vagyis Te és a családod –, nem önmagában a vállalkozásod, mert az csak egy eszköz.
4. lépés
Ha vannak már új ötleteid, cselekedj!
Átszervezéssel, újragondolással hozz ki annyit a meglévő vállalkozásodból, amennyit csak tudsz!
Építs fel a költségcsökkentések mellett új üzleti projektet!
Fordíts nagyobb figyelmet a meglévő vásárlóidra, a partnerkapcsolatokra és az ajánlásokra.
Ne a marketingeden spórolj, mert mindenki azt fogja tenni! Növelj hirdetéseid hatékonyságán, de ne tűnj el, mert ha a vásárlóid nem látnak, még annyid sem lesz, mint amennyid most van.
Inkább alkoss új ajánlati csomagokat, indíts kreatívabb kampányokat.
5. lépés
Alkalmazkodj, bármi jön szembe!
Mert, ahogy a jó időszakoknak, úgy a rosszaknak is előbb-utóbb vége szakad. És akkor fogod csak mondani magadnak, lám, talpon maradtam, és milyen sokat tanultam.
2022.07.17.
Megismernél? Küldj üzenetet!
„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”
Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban