Sikerinterjú Bessenyei Zsolttal

Ha vállalkozást építünk, sok kérdésre a legrosszabb válasz, hogy valahogy majd legyen. Nincs ez másként a webfejlesztéssel sem, hiszen pénzt spórolhatunk és pénzt kereshetünk egyszerre, ha ezt a marketingeszközt úgy tervezzük és alkotjuk meg, hogy az az üzleti érdekeinket szolgálja. Bessenyei Zsolt webfejlesztő szerint is minden azon múlik, mennyire világos a cél és a stratégia.

 

A koronavírus-járvány óhatatlanul felgyorsította a vállalkozások digitalizációját. Webfejlesztőként Te mit érzékelsz, mások ma a vállalkozások webes megjelenésének igényei, mint a pandémia előtt?

A járványt megelőzően esetleges volt, hogy egy-egy vállalkozás szükségét érezte-e az online jelenlétnek; gondoljunk csak a jó mesteremberek szájról-szájra járó telefonszámára. Majd jött a bezárkózás, a személyes kontaktusok szinte megszűntek, ellenben a kezekben ott volt a megoldás: az okostelefon és rajta a net. Egyik napról a másikra az internetes megjelenés lehetőségből sokak számára szükségszerűség vált.

 

Gyorsan kellene egy honlap és fél év múlva van meg. És nem a fejlesztő hibájából. Ismerős?

Nem, sohasem fordult elő… :) Sok esetben azt látom, szétfolyik a honlap elkészülése. Akarjuk is, meg nem is; de azért jelenjen meg rajta minden IS. Beleszól a házastárs, a nagybácsi, a szomszéd, és természetesen mindenki picit mást szeretne; mindeközben elvész a legfontosabb irány: a honlap nem a vállalkozónak készül, hanem az ügyfeleinek. Tehát legjobb, ha megrendelő oldalon is egyetlen ember tartja a kapcsolatot a fejlesztővel.

 

Miért fontos jól kitalálni egy honlapot? Mi kell valójában a fejlesztőnek ahhoz, hogy nyugisan dolgozhasson?

A nyugodt és határidőre elkészülő munkához jól belőtt célok. És persze időben átadott tartalom! A honlap egy marketingeszköz, fontos tudni, mit várunk tőle, ennek már az elején tisztává kell válnia. Vagyis úgy mondanám, szükség van egy jól kigondolt üzleti és marketing stratégiára, mert azok mutathatják meg, milyen legyen az oldal, hogyan szolgálja majd ki az oda terelt érdeklődést.

 

Vannak trendek, divatok a honlap-készítésben is. Érdemes ezeket követni?

Alapvetően igen, a vásárlók az újdonságot keresik. Ez persze ne vakon követést jelentsen. Technológiai értelemben véve viszont muszáj megfelelni a korszellemnek, értem ezalatt például azt, ahogy egy weboldalnak működnie kell egy okoskaróra kijelzőjétől a 4K felbontású tévéig minden méretben. A színeknek és a dizájnnak, de még részben a tartalomnak is ugyanakkor a márkához kell kötődniük, sok esetben az határozza meg, hogyan érdemes bemutatni egy céget, a szolgáltatásait, a termékeit a funkcionalitás mellett.

Fotó: Bessenyei Zsolt

Milyen fejlesztői környezet most a legtesthezállóbb, ha honlapot akarunk? És webshopoknál mi a helyzet?

Hú, ez a kérdés a hitviták magasságába vezet! A pár kattintással elindítható kész megoldástól a teljesen egyedileg lefejlesztett rendszerig mindennek van létjogosultsága és mindre felhozható pro és kontra érv. Visszautalnék a célokra és a honlap funkcióira: mire akarjuk használni, mit tudjon a weboldalunk? Ne lőjünk ágyúval a verébre, kivéve, ha ez a hobbink... Egy bemutatkozó honlaphoz, galériával, hírlevéllel, némi interakcióval, bőven elég valamelyik ingyenes tartalomkezelő (én a Wordpress-t használom és javaslom). Webshop esetén hasonló a helyzet, ezeknél a biztonsági beállítások hatványozott figyelemmel kísérését tartom kiemelendőnek.

 

Ha honlapot rendelünk, könnyen hihetjük, hogy arculatot is rendelünk. Mi nem dolga egy webfejlesztőnek?

A webfejlesztő feladata a meglévő arculati elemeket és a megjeleníteni kívánt tartalmat egységes, könnyen kezelhető és a meghatározott funkciókat ellátó formába önteni, hogy az online megjelenhessen. Tehát nem feladata sem az arculat kialakítása, sem a szövegírás, a fotózás, a videózás. Ez a grafikus, a szövegíró, a videós, illetve a marketing stratéga, az online marketinges dolga.

 

Egyre elterjedtebb, hogy a vállalkozások honlapjai videókat is megjelenítenek. A Te nézőpontodból mikor éri meg videózni és videókat a honlapra tenni?

Bármikor, hiszen ez a trend! Szerintem a leghasznosabb a brandépítésnél, mikor a vállalkozó bemutatja magát, a cégét, a küldetését. A másik pedig magának a terméknek a bemutatása, egy videón könnyű megmutatni minden irányból és működés közben. Ugyanakkor meg kell jegyezni, egy mikrovállalkozás esetében a profi videózás drága mulatság, mérlegelni érdemes, mit hozhat a konyhára egy ilyen marketingeszköz, mint a videó.

 

Mitől lesz igazán hatékony egy weboldal? Tudnál mondani legalább 5 kritériumot?

Felhasználóbarát. Vagyis egy weboldal legyen intuitív, magától értetődő a felhasználó számára, és egyáltalán nem baj, ha emellett tetszetős is. Ezen felül a gyorsaság fontos kritérium, mert ha egyetlen kattintásra látszólag semmi nem történik, a felhasználó elbizonytalanodik. A funkcionalitás szintén kiemelt: szolgálja azt a célt, amire létre lett hozva. Mindehhez hozzá kell tenni a biztonságot: a weboldal egyrészt védje magát a támadásoktól, másrészt védje a felhasználói adatokat. Az már marketingkívánalom, hogy megfelelő legyen a honlap SEO-ja, vagyis a kereső-optimalizálása.

 

Ahogy mondod, a legfontosabb, hogy a honlap arra a célra legyen alkalmas, amire kitalálták. Ebben pedig szerepe van a SEO-nak. Hogy működik egy honlap jó paraméterezése a Google szempontjából, mik a legfontosabb teendők, amiket el kell végeznie egy webfejlesztőnek?

A Google szempontjai bár titkosak, de azért sok tudható róluk: az a jó weboldal, ami a szemnek is kellemes, a szövege tagolt és címekkel ellátott, az információk relevánsak és nem ismétlődőek; ne legyenek feleslegesen nagyméretű képek az oldalon. Hogy pontosan milyen beállításokat érdemes elvégezni, milyen kulcsszavazásokat hasznos alkalmazni, az már inkább egy online marketinges feladata lehet.

 

Te mit vársz, mi marad velünk hosszabb távon a koronavírus-járvány hatásaiból?

Azt gondolom, hogy – magamból indulva ki – az ember kényelmes. Bármi kérdése, problémája, igénye támad, azt a legegyszerűbb módon igyekszik megoldani, és ez az okostelefon a zsebében. A tippem az, hogy ez a kényelem minden területen ki fogja követelni az erős online jelenlétet.

 

BESSENYEI ZSOLT

Sikermottó: „Cél nélkül mégis mit találsz el?”

Furcsa mód építész technikusként végzett. 1999 óta foglalkozik grafikával és fotószerkesztéssel, 2003 óta honlapkészítéssel. Vállalkozásában így több területen is kiszolgálja ügyfelei igényeit. A fő munkahelye ugyanakkor máig az informatikához köti, rendszergazda, némi kiberbiztonsági feladatkörrel fűszerezve. És ha ideje engedi, remek fotókat készít.

Itt tudhatsz meg többet Bessenyei Zsoltról:

www.parpixel.hu

 

 

2021.10.28.

Más is érdekel? Nézz szét!

Megismernél? Küldj üzenetet!

„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”

Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban