Sikerinterjú Kopilovic Erzsébettel

Sokan szeretünk jókat enni, és talán a koronavírus-válság most jobban megmutatta, milyen kemény munka van amögött, ha egy étteremben akarunk jókat enni vagy onnan házhoz rendelni. A szegedi a Classic Grill Szerb Étterem és Pince sok kihívásnak megfelelt már, és vendégeik mindig szívesen kitartottak mellettük. Ehhez nemcsak sok munkára volt szükség, hanem elkötelezettségre és értékválasztásra is. Az étterem egyik tulajdonosával, Kopilovic Erzsébettel beszélgettem minderről.

 

Ha van iparág, amit az elmúl pár év járványőrülete megviselt, az a vendéglátás. Nagy szívósság és türelem kellett és kell ahhoz, hogy valaki talpon maradjon. Ti a Classic Grill Szerb Étterem és Pincével hogyan birkóztatok meg a nehézségekkel?

A járvány valóban nagy kihívások elé állította a vállalkozásunkat. A megoldás a tapasztalatok használatában volt, amiket a 2008-2009-es gazdasági válság adott nekünk. Először biztonsági intézkedéseket hoztunk, ami a munkavállalóink és a vállalkozás érdekeit egyaránt jól szolgálta, majd megvártuk, hogy kiderüljön, az új helyzet mit kíván tőlünk. A 27 éves vállalkozási életünkben először álltunk le és a biztonsági zónából figyeltük az eseményeket. Amikor egyértelművé vált, hogy a bezártság csak a helyben fogyasztást korlátozza, a válasz kézenfekvő volt – házhozszállítás. Erre álltunk rá mi is.

 

Igazodni a folytonos változásokhoz ilyen gyorsan, a stratégiátok újra és újragondolását jelenti. Sok étterem szélsebesen igyekezett a házhozszállítást felpörgetni, de a Classic fő vonzereje sokunknak épp a beülős, hangulatos ebédek és vacsorák voltak. Ez mennyire változott, nálatok a kiszállítás hogyan működött?

A cégcsoportunkban a Covid előtt is működtettük a házhozszállítást, így csak az erőforrásokat kellett kicsit átcsoportosítani. A meglévő futár állomány mellé beálltak azok a pincér kollégák, akiknek volt autója, és máris ment a munka tovább. A házhozszállítás az éttermünkben egy valódi sikertörténet lett, mert a 2020-2021-es bezárások alatt a bevételeinket, ami a szállítást illeti, megötszöröztük.

 

Hogyan tudtak kitartani mellettetek a vendégek, hogyan változott a hozzáállásuk a járvány alatt?

A járvány merőben megváltoztatta a mindennapok szokásait. Más lett az online tér használata, bejött sokaknál a homeoffice, és a beszűkült élettér. Kellett az étterem, hogy az otthondolgozó, kisiskolás gyerekeket nevelő szülők segítségére legyen. A vendégeink nagyon hálásak voltak, hogy a megváltozott körülmények között is tudtuk hozni a tőlünk megszokott minőséget.

 

A koronavírusnak nemcsak a vendéglátásra, a munkaerőpiacra is nagy hatása volt. Ti hogy igyekeztetek azzal megküzdeni, hogy meg kellene tartani a jó munkaerőt, miközben minden bizonytalan?

A kulcsszó a bizalom, az együttgondolkodás, egymás támogatása, az összetartás. Csak az tudott a nyitáskor kiváló eredményekkel, stabil minőséggel előállni, akinek megvolt a csapata. Ugyanis az első nyitáskor a szabadság utáni éhség akkora a volt az emberekben, hogy megrohamozták az éttermet, de mi helyt álltunk. 16 emberből, ahányan voltunk a Covid előtt, 14 állandó csapattag marad, azzal hogy közben egy kolléganőnk elment szülési szabadságra.

Térjünk vissza kicsit a pandémia előttre. A Classic régi erőssége a szegedi vendéglátásnak, a balkáni ízek és a grill ételeitek meghatározóak voltak, sőt, még jobban azzá is váltak. Ehhez stratégiai útkeresés is vezetett. Mesélnél arról, hogyan alakult ki a mai Classic márkája?

1998 óta vagyunk a szegedi piacon. Azzal a céllal hoztuk létre a Classic-ot, hogy a szegediek és a Szegedre látogatók számára elérhetővé tegyük azt az egyedi, balkáni ízvilágot, amit szülőhazánkból hoztunk, és ami átitatta az életünket születésünk óta. Az étteremben saját, teljesen egyedi és a férjem, Kopilovic Dezider által kifejlesztett fűszerkeverékkel készül a csevap. A cél mindig világos volt, de az útvesztőket meg kellett járni, ahhoz hogy azzá váljunk, akik ma vagyunk.

 

Mi volt fontos szerinted a Classic márkaépítésében? Mi fontos egy étterem imidzsének kialakításában?

Szerintem az állandóság az alapja annak a bizalomnak, amivel a vendég megtiszteli az éttermet. Az állandóság alatt nem csak a kínálatra gondolok, hanem a minőségre és a személyzetre. Nagyon fontos a kitartás és a töretlen hit abban, hogy amit csinálunk, az eredményes lesz és mások számára hasznos. Fontos, hogy az emberek, akikkel dolgozunk, tudjanak azonosulni az étterem céljaival és sajátjuknak érezzék, tudjanak büszkék lenni arra, hogy értékteremtés részesei. Nyilván az enteriőr is sokat segít abban, hogy a vendég benne otthonára leljen, és szívesen töltsön ott időt.

 

Szezonalitás is jellemzi a vendéglátást, amit a járvány még inkább felborított. Hogyan igazodhatott ehhez a marketingetek?

Nem igazán foglalkoztunk vele. A legfontosabb és legértékesebb feladat a belső erőforrások megerősítése volt. Ezzel a stabilitással elértük azt, hogy a vendég lett a legjobb hírvivőnk. Az többet ér minden marketingnél. Mi állandó csapattal dolgozunk télen, nyáron és a járvány idején is azt tettük. Hiszek abban, hogy az ember ma a legnagyobb érték.

 

Gondolom, sok nehéz tapasztalatotok gyűlt fel marketingileg az elmúlt években. Említenél pár példát? Olyat is, ami nem működött, és olyat is, ami működött?

Nem tudnék igazán példákat mondani a nem működő dolgokra. Minden hoz valamit. Most a Facebook-on van egy koncepciónk, ami az éttermen túl a szerb kultúrát, sportot, országot, turizmusát is népszerűsíteni hivatott. Nem hiszünk az árversenyben, sokkal inkább a minőségi termékbe, aminek a vendég szívesen kifizeti az árát. Ez a filozófia a marketingre is kihat, és ha a vendégeink viszik a jó hírünket, akkor a marketingnek is picit más a dolga.

 

A Classic azon kevés vendéglátóhelyek egyike, amelynek van networking stratégiája. Tagja vagy a BNI egyik szegedi csoportjának hosszú évek óta. Mit jelent számotokra az üzleti kapcsolatépítés, mit hoz – akár szó szerint – a konyhátokra?

Igen, a networking a tudatos kapcsolatépítés. Hatalmas áttörés volt az életemben az, amikor bekerültem a szegedi Premier Elit csoportba. Hirtelen kinyílt a világ. A magányos vállalkozóból, aki minden problémáját a társával beszéli meg, aki egyben a házastársa is, egy élettel, kapcsolatokkal, megoldásokkal teli világba csöppentem. Ennek 8 éve, töretlenül. Azon kívül, hogy sok millió forintot hoz a konyhára, ajánlásból, jutalékmentesen, minden nap van a saját kollégáimon túl van tulajdonképpen 40 „üzletkötőm”, a vállalkozótársak a csoportban, akik azon gondolkoznak, hogyan hozzanak engem üzleti helyzetbe a saját kapcsolataikkal. Felbecsülhetetlen érték.

 

Néhány éve alakítottátok ki a hangulatos pincehelyiségeteket. A járvány lehetővé tesz most bármilyen fejlesztést újabb fejlesztést?

A pince után tavaly nyáron egy új, modern, fiatalos és jövőbe mutató arculattal újult meg az étterem belső tere. A középtávú terveink között szerepel, nagyjából 5 éven belül, a kerthelység részleges téliesítése. Szóval mindig vannak terveink!

 

Nemsokára itt a tavasz, és nyílik a Classic terasz! Hogyan készültök erre, lesznek-e új fogások?

Egyelőre nem tervezünk új fogásokat. Az étlapunk állandósága adta lehetőségek még messze nincsenek kiaknázva a szegediek és a Szegedre látogatók körében. Mert ugye nemcsak a csevapunk isteni…

 

Ha összegezned kell, mi a Classic sikerének – avagy sokszor a túlélésének – a titka, mit mondanál? Mit tanácsolnál vállalkozótársaidnak?

A mi vállalkozásunk titka több összetevős. Kell a töretlen hit és elköteleződés a célod iránt, a képesség a változásra, amit már akkor kell látni, amikor a változás még el sem kezdődött. Ezeket a férjem képviseli a vállalkozásban. Kell az ember, aki sajátjának érzi a feladatot és lojálisan, szívvel lélekkel beleáll. Ennek a keretrendszernek a megteremtése pedig én feladatom. A többi már csak munka.

 

KOPILOVIC ERZSÉBET

Sikermottó: „Az erő az összetartásban van.”

28 éve vállalkozó, 28 éve feleség, anya és barát. A kollégái szerint együttműködő, hatalmát megosztó és másokat érvényesülni hagyó főnök. A sikerben szeret osztozkodni azokkal, akikkel azt elérte. Ahogy fogalmaz: „Az emberben a jót keresem, és meg is találom. A bajból a tanúságot vonom le, a rosszat meg elengedem. A tapasztalataimat és a tudásomat szívesen megosztom, mert attól, hogy másnak segítek, én is több leszek.” Mint sok tapasztalt vállalkozó, hisz a „win-win” együttműködésben, és fontosnak tartja az előre megbeszélt játékszabályokon alapuló üzletelést. Szívesen dolgozik határozott emberekkel, olyanokkal, akiknek van elképzelésük arról, amit csinálnak. Szívesen kirándul, az Adria nagy szerelmese, nagyon szeret autót vezetni, és nem meglepő módon szeret finomakat enni nagyszerű emberek társaságában.

Itt tudhatsz meg többet a Classic Grillről:

www.classicgrill.hu

 

2022.02.22.

Más is érdekel? Nézz szét!

Megismernél? Küldj üzenetet!

„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”

Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban