Sikerinterjú Perneczky Reginával
Számomra rejtélyes szakma a lakberendezőé. Van valami, ami kinéz valahogy, aztán jön valaki, és egyszerre minden szép lesz, minden a helyére kerül. Bemenni abba az otthonba vagy üzlethelyiségbe, vendégtérbe, ami Perneczky Regina keze (és persze agya és szíve) munkája nyomát viseli, mindig felvillanyozó. Ahogy kisugárzása van átalakított tereinek, ő maga a megtestesült lakberendezői pozitív kisugárzás.
Hogy több időt töltöttünk otthon a koronavírus-járvány miatt az biztos. De otthonosabbak lettek az otthonaink? Min múlik az otthonosság?
Ezt nehéz megítélni, hiszen az otthonosság észlelése leginkább érzelmi benyomásokon alapul, sokféleképpen meg lehet fogalmazni, hogy ki miért érez egy teret otthonosnak – ugyanakkor az egészen biztos, hogy az emberekben megnőtt az otthonosságra való igény és egyre többekben a valódi funkcionalitásra való törekvés is felfedezhető.
Hogy jól érezzük magunkat egy belső térben, akkor is fontos, ha vásárolni megyünk. Milyen szempontok a legfontosabbak, ha üzletünket akarjuk megterveztetni egy lakberendezővel?
Elsősorban a józan megfontolás, hiszen ha egy megnyitóra készülő cég tulajdonosa pontosan ismeri a célközönségét, azoknak az embereknek az ízlését, akik reményei szerint betérnek majd az üzletbe, akkor könnyebb kiszolgálni a leendő vásárlók igényeit, kényelmét. Az emberek szeretik érezni, hogy törődnek velük, és mivel egyre inkább időszűkében rohangálunk, megragadja a vendégek figyelmét, ha azt érzik, megbecsülik a jelenlétüket, akár csak egy új üzletben is. Az arculat gondos megtervezése ebben sokat segít. A színek, a fények, a kiegészítők tökéletes harmóniája és a valódi kényelem természetesen vonzó, s ha a berendezés jól kialakított funkcionalitásával ötvözzük, nem fogunk melléfogni.
Hogyan zajlik a folyamat? Merre vezet az út az igények felmérésétől a megvalósításig?
Az első lépés minden esetben a személyes találkozás, amely lehetőséget biztosít a megbízó és az igényei minél alaposabb megismerésére. Enélkül nem lehet megkezdeni a munkát. Amikor már egyértelműsödik a kiinduló állapot, megkezdődik a tervezési folyamat, amely szoros együttműködésben zajlik a megrendelővel, mert minden részletet úgy kell kialakítani, hogy figyelembe vegye és keretbe foglalja mindazt, amit a tulajdonos megfogalmazott, hiszen így lesz esély arra, hogy olyan teret kap, amelynek minden zuga az ő személyes szempontjainak figyelembe vételével formálódik. Amikor a végleges terveket elfogadjuk, akkor már „csak” az izgalmas és sokszor sok türelmet igénylő szakasz van hátra, amíg elérjük, hogy a tervek valósággá váljanak. Természetesen ezt a folyamatot is kísérem, ha van rá igény… Szokott lenni.
Te formálod is az igényeket? Hiszen hiába képzelek el valamit, ha új üzletet akarok nyitni, az nem biztos, hogy a legcélravezetőbb vagy a legmegtérülőbb…
Természetesen, de sohasem tolakodóan. Amikor a terek átalakításának megtervezése zajlik, már jól ismerem a megbízóm szempontjait, kompromisszumkészségét és nyitottságát. A feladatom, hogy megmutassam neki, mi mindent tudok kihozni az enteriőrből, akkor is, ha eredendően ő mást képzelt el, de semmiképpen sem gyakorlok nyomást annak érdekében, hogy az én ötletem érvényesülhessen – akkor sem, ha a tervezés emiatt egy kis időre lelassul. Ilyenkor megbeszéljük, hogy az a gondolat, amelyhez valamiért ő ragaszkodik, milyen kompromisszumokra kényszeríti a kivitelezést, illetve milyen hatást gyakorol a projektre. Amikor tisztán látja a részleteket, felelősebben tud dönteni arról, milyen megvalósításra törekedjünk, és én ebben segítem. Ha minden szempontot megismert, nem lesz kétsége afelől, hogy jól megalapozott döntést hozott, és az együttműködésünk során ezt fontos feladatnak tartom. Nem kell feltétlenül az én meglátásomnak előtérben maradni, de a közös munka természetesen formálhatja a megbízó elképzeléseit, s ha megvan felém a bizalma, ebből sikeres kooperáció lesz.
Fotó: Kelemen József; www.kelemenphoto.com
Hogyan zajlik a tervezés maga? Hogyan tudod előzetesen láttatni a munkádat?
Szakaszokra tagolódik. Személyes találkozás, helyszíni felmérés, sok-sok kutatómunka, sok-sok egyeztetés, tervezés, rajzolás, sok-sok szerkesztés, számolás és 3 dimenziós látványtervezés. Legtöbbször ezt a szakaszt várják leginkább a megbízóim, hiszen számukra itt válik valóságossá és látványossá az a sok gondolat és terv, amelyről addig egyeztettünk. Ezután sokat formálódik még a terv, és a végleges állapotot már animációk vagy akár virtuális valóság segítségével is tudom prezentálni.
Vannak új trendek az üzlethelyiségek berendezésében? Vagy fontos egyáltalán, hogy egy ilyen tér trendi legyen?
Vannak természetesen, de ez egy nagyon tágan értelmezhető kérdéskör. Szerintem fontos, hogy a kialakítás aktuális és trendi legyen, de legalább olyan fontos az is, hogy HITELES legyen. Manapság már nem lehet figyelmen kívül hagyni az ökológiai szempontokat, s egy üzlet kialakításakor érdemes láttatni, hogy a tulajdonos felelősen gondolkodik e tekintetben is, hiszen biztos, hogy így van, miért ne érzékelhetné ezt a betérő is?
Lakberendezőként mi a tapasztalatod, mik a tipikus buktatói egy üzlet, egy vendégtér kialakításának?
A meggondolatlanság, ha a kialakítás nélkülözi a funkcionalitást és a praktikumot. S az sem előnyös, ha a tulajdonos túl sokat akar. Ha például eleinte elfogadja a koncepciót, és értékeli is, de a későbbiekben „túlzsúfolja” az üzletteret, az addigiaktól jelentősen eltérő elemekkel, csorbul összkép. Ez pedig óhatatlanul hatással van az összképre.
Mivel hathat pozitívan egy belső tér kialakítása a betérő vásárlókra, ügyfelekre?
Harmóniával mindenképpen. Persze, hogy azt mi mindennel érjük el, azt már a projekt adottságai fogják meghatározni, de a színek átgondolása, a világítás gondos tervezése, a dekorációs elemek, és a különböző anyagok megfelelő arányú alkalmazása mindenképpen alapvető, szakmai tudást igénylő, összetett feladat.
Hogyan fejezheti ki egy üzlethelyiség, egy vendégtér a vállalkozás imidzsét?
Az a vállalkozás tevékenységi körétől függ elsősorban. A hitelesség itt is elengedhetetlen. Ha gyakorlati szempontból közelítem meg a dolgot, akkor nyilván több lehetőség állhat rendelkezésére a tervezőnek, melyek segítségével az ügyfelek valamely érzékére biztosan tud hatni az imidzset bemutató felületek, dimenziók valamelyike. Ha veszünk egy világítási szaküzletet például, elengedhetetlen, hogy a tér megvilágítása tökéletes legyen, azonnal keltsen egy vizuális élményt a vásárlóban, amint betér, vagy még azelőtt, a kirakatot megpillantva. Ha azonban egy kozmetikáról beszélünk, akkor elengedhetetlen, hogy a vendégek érezzék a törődést, a kényelmet, a kényeztetés lehetőségét a szalonban, és valamilyen kellemes illathoz vagy zenéhez legyen kapcsolható az első benyomásuk.
Mitől lehet izgalmasabb egy belső tér, milyen „trükköket” javasolsz?
Számtalan lehetőség állhat rendelkezésre, ha izgalmassá szeretnénk tenni egy teret. Érdemes például alkalmazni valami olyan különleges elemet vagy ötletet, amitől egyedi és dinamikus lesz a tér. Valami olyat, ami meghökkenti a vendégeket – elősorban pozitívan persze. Egyszer egy műemlékvédelem alatt álló csodálatos szegedi palota földszintjén elhelyezkedő árnyékos gyermekorvosi rendelőt és várót újítottunk fel, ahol egy fantasztikus, a gyermekek életét, érzéseit maximálisan figyelemmel kísérő, gondoskodó doktornő rendel. Ő is nagyon fontosnak tartotta, hogy a kicsi betegek ne szorongjanak, ha a váróba lépnek, a kiszolgáltatottságuk ellenére képesek legyenek félelem nélkül belépni a rendelőbe. Tudtam, hogy meg kell szüntetnem valahogy a steril hangulatot, és ügyesen fényt kell valahogyan csempésznem a térbe úgy, hogy ne legyen zavaró a mesterségessége. Ezt úgy oldottam meg, hogy egy olyan meghökkentően hatalmas 3D hatású fotótapétát terveztem be, amely egy a csendet méltóságteljesen őrző, napsütötte erdei jelenetet ábrázol, ahol a sűrű, harsogó zöld lombozat alá itt-ott ragyogás költözik, és a finom reggeli harmat előkelően száll fel éppen. Ezt a tapétát üveggel borítottam be, és trükkösen megvilágítottam úgy, hogy a napsugarak az érkező direkt fény hatására még valóságosabbak legyenek. Ez a látvány körben beborította szinte a váró minden falát. Az ötlet azonnal működött. Ebből az egy meghatározó elemből olyan mérhetetlen nyugalom áradt azonnal, hogy a kis betegeket kísérő szülők is hosszasan keresték a szavakat.
Ha egy üzlet kialakítását nézzük, nagy szerepe van annak, hogy olyan legyen, mint, amit előzetesen elvárhatnak a vásárlók. De miben rejlik ilyenkor a kreativitás, mennyire érdemes szerinted elszakadni a bevett gyakorlatoktól és valami merészen újat álmodni?
A kreativitás elég közhelyes fogalom ilyen tervezéseknél. Mindenki elvárja, és alapvetőnek is veszi. Azonban, hogy milyen módon kerül előtérbe, azt az adott feladat erősen meghatározza. Alapvetően az egyensúlyban hiszek, mint az élet minden területén. Egy üzlet megjelenésének legtöbbször nagyon jót tesz, ha el tudunk rugaszkodni a bevett elemektől, kicsit újragondoljuk a kötött komponensek elhelyezését és olyasmivel próbálkozunk, ami korábban még nem volt, hiszen az újdonság mindig frissességet és innovációt hordoz magában. Ugyanakkor tekintettel kell lenni arra, hogy a kreativitás sosem lehet öncélú, túlzó eszköze a szakmai kiteljesedésnek, sokan először nehezen fogadják be az újításokat, így nagyon fontos figyelni az arányokra. Törekedhetünk az egyedi megoldásokra és a sémák háttérbe szorítására, de csak addig, amíg az feltétlenül a projekt előnyére válik.
PERNECZKY REGINA Sikermottó: „Nem a siker a boldogság kulcsa, hanem a boldogság a kulcs a sikerhez.” Ki hinné, de eredetileg molekuláris biológusként végzett. Bár a szakmai elismertség hamar megjött azon a területen is, hamar körvonalazódott, hogy más teszi majd boldoggá. Olyan járhatóbb utat keresett, ami mellett harmóniában működhet a szeretett család és a hivatás. A lakberendezés gyerekkori szenvedély volt, amit segített, hogy édesanyja is sikeres tervező. A megfelelő képzés elvégzése óta nagyon sokféle feladattal találkozott. Az elmúlt 8 évben tervezett már lakásokat, családi házakat, irodákat, kávézót, tárgyalót, rendelőt, bemutató termet, közösségi teret, óvodai szobát és elnöki rezidenciát is. Mindegyik projektben megtalálta azt a különlegességet, amely érdekessé vagy emlékezetessé tette azt. Már jó ideje a regionális képzési centrum lakberendező tanára, így az új szakemberek oktatásában is komoly szerepe van. Abban hisz, hogy minden tervezési folyamat kihozza a legtöbbet az adott térből, ha kialakul a megbízóval egy hatékony együttműködés, egy jól kezelhető, bizalmi kapcsolat. Itt tudhatsz meg többet Perneczky Regináról: |
2021.10.14.
Megismernél? Küldj üzenetet!
„El is határoztam most, hogy csak azt csinálom ezentúl, amiből hasznom lehet, amihez kedvem van, és ami jobbá, élvezetesebbé teszi majd az életet.”
Szoboszlay György főhadnagy a szovjet hadifogságban